Fosforzuur of triwaterstoffosfaat (ook aangeduid als orthofosforzuur) is een zwak anorganisch zuur, met als brutoformule H3PO4. Zuiver watervrij fosforzuur is een witte kristallijne vaste stof die bij 42,35°C smelt tot een kleurloze viskeuze vloeistof.

Zouten en esters van fosforzuur worden fosfaten genoemd en komen vrijwel overal op Aarde voor: in mineralen en in levende wezens (onder meer in DNA, RNA en ATP).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
FFosforzuur is een agressief anorganisch zuur die in drie trappen kan dissocieren,
H2PO4- en H+
HPO4 2- en 2H+
PO4 3- en 3H+

De eerste trap is vrij sterk, dat maakt fosforzoor tot een gevaarlijk sterk zuur, de volgende trappen zijn veel zwakker.

Verder is geconcentreerd H3PO4 zeer hygroscopisch, het onttrekt met kracht water uit wat het te pakken kan krijgen.

De zuivere stof H3PO4 is op zich geen zuur omdat er water voor nodig is om de H+ los te maken, dat maakt zuiver H3PO4 dus erg gevaarlijk.

Als je over fosforzuur spreekt is het meestal dus een oplossing van (ik meen) 65% H3PO4 in water.

Het is als zuur matig sterk, ik zou het beslist GEEN zwak zuur willen noemen.

Je dient fosforzuur dan ook met voorzichtigheid te behandelen, gelijk zoutzuur of zwavelzuur (labjas, veiligheidbril en evt zuurkast.