Zijn er bij botsingen van bepaalde ‘materie en antimaterie’ soorten altijd hetzelfde hoeveelheid energie?

is het zo als je een soort materie heb die correspondeert met hetzelfde soort of ander soort antimaterie, je dat een zelfde hoeveelheid energie krijgt?
Bijvoorbeeld: als ik een waterstof atoom (die een elektron om zijn atoomkern heb) laat botsen met een ander waterstof atoom. ( die een positron om zijn atoomkern heb) komt er dat evenveel energie uit vandaan dan als ik bijvoorbeeld een helium atoom ( met 2 elektronen om zijn atoomkern) laat botsen met een ander helium atoom? ( die 2 positronen om zijn atoomkern heeft)
Wand het leuke is namelijk dat de subdeeltjes van materie en antimaterie alleen maar het tegenovergestelde lading hebben om zijn atoomkern heen (of misschien in de atoomkern zelf ook wel) maar dat heeft niks te maken met de hoeveelheid elektronen of postronen om zijn atoomkern zelf. Wand de hoeveelheid elektronen(materie) of positronen(antimaterie) is bij elk stofsoort anders.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoeveel energie er vrijkomt ligt er net aan hoe veel energie je er in stopt, hoe sneller je ze laat botsen of hoe zwaarder de atomen zijn hoe meer energie er vrijkomt met een botsing.