Als je een pijl/voorwerp met een harde kracht (hoe hard ook maar nodig is) afvuurt, zal hij dan uit de atmosfeer vliegen of rond blijven vliegen?

En dan er van uit te gaan dat er geen weerstandskrachten zijn en er niks in de weg staat natuurlijk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je de pijl afvuurt met een snelheid van 11,2 km/s of sneller, verdwijnt hij van de aarde.
Dat noemen we de ontsnappingssnelheid.

Toegevoegd na 3 uur:
Bij veel lagere snelheid kan hij rondjes om de aarde blijven vliegen, net zo als de maan, GPS satellieten, het ISS.
Dan is het wel belangrijk dat je de goede kant op schiet.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haaahaha ja vast vanwaar heb je die snelheid... Zelf berekent? Lol als je een pijl afvuurt dan vliegt die sneller en verdwijnt die in de ruimte? Die valt gwn op de grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee waarschijnlijk kan dit wel alleen zal het voorwerp verbranden in de afmosfeer
Reddie
12 jaar geleden
@lazyBE, met een beetje natuurkunde kun je het zelf uitrekenen. Je kunt het ook opzoeken onder "ontsnappingssnelheid".
@Ijsklontje, lees de toelichting bij de vraag: "geen weerstandskrachten ".

Andere antwoorden (1)

Ja als er geen weerstand en obstakels zijn dan blijft de pijl of voorwerp voor eeuwig vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Newtonian Reference frame heet het dan.