Het verschil is dat bij ionen het aantal elektronen verschilt van het (totaal) aantal protonen in het molecule.
Is dat gelijk aan elkaar dan is het een molecule (of atoom) , verschilt dit dan is het per definitie een ion.
Overigens kunnen ionen alleen in bijzondere omstandigheden bestaan.
In water of in een vlam komen ionen voor maal losse ionen in de vrije lucht wijst op een oorzaak, dat kan ioniserende straling zijn of bijvoorbeeld een sproeiende ionisator.
Ook UV kan lucht ioniseren maar de losse O atomen verbinden zich ogenblikkelijk met zuurstof tot ozon en dat is geen ion.

Toegevoegd na 6 minuten:
regel 7 : maal= maar
Hoog in de atmosfeer is de temperatuur heel hoog, alle gassen verkeren dan ook in iontoestand, dat noemen we de ionosfeer.
Losse (vrije) ionen zijn enorm reactief en grijpen alles aan om weer molecule te worden.
Zo zijn er luchtionisatoren die elektronen afgeven.
Deze maken de lucht steriel, micro-organismen zijn als de dood voor vrije ionen en elektronen en gaan daar dan ook kapot aan. De UVC lampen werken op dit principe, vormen ozon (zoals boven beschreven) en steriliseren het water.
uit hun iontoestand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Moleculen hebben een neutrale lading.
Ionen hebben een elektron (of meerdere) extra of juist minder en zijn daarom positief (+) geladen of negatief (-) geladen.