Wat is ionisatie?

Kan iemand mij dit zo gemakkelijk en duidelijk mogelijk uitleggen? - ik kan alleen maar moeilijke en ingewikkelde uitleg vinden op Google.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Een atoom bestaat uit een kern waar elektronen omheen draaien. De kern heeft een positieve lading, elk elektron heeft een negatieve lading.

Laat ik als voorbeeld een zuurstofatoom nemen. Daarvan heeft de kern acht positieve ladings-eenheden. Rondom die kern draaien acht elektronen, elk met één negatieve ladings-eenheid. Het totale atoom is ongeladen, want de lading van de kern en de acht elektronen heffen elkaar precies op.

Als je nu een extra elektron rond de kern van zo'n zuurstof-atoom laat draaien, heeft dat atoom ineens meer negatieve lading dan positieve lading. In dit voorbeeld: acht positief, negen negatief. Het atoom als geheel heeft nu dus (netto) één negatieve ladings-eenheid.

Zo'n atoom dat op die manier elektrisch geladen is, noemen we een ion. In dit geval dus een zuurstof-ion.

Ionisatie is het omzetten van normale, ongeladen atomen (of, algemener: moleculen) in geladen atomen.

Toegevoegd na 1 minuut:

Je kunt ook een elektron afpakken van een atoom. Als je een elektron van een zuurstofatoom kunt afpakken (is moeilijk, maar het kan wel), dan heeft dat atoom nog steeds acht positieve eenheden in de kern, maar nu nog maar zeven negatieve eenheden omdat er nu nog maar zeven elektronen zijn.

In totaal (netto) heeft het "geamputeerde" zuurstof-atoom dus één positieve ladings-eenheid. Het is nu een positief zuurstof-ion geworden.

Toegevoegd na 1 minuut:

Je kunt ook een elektron afpakken van een atoom. Als je een elektron van een zuurstofatoom kunt afpakken (is moeilijk, maar het kan wel), dan heeft dat atoom nog steeds acht positieve eenheden in de kern, maar nu nog maar zeven negatieve eenheden omdat er nu nog maar zeven elektronen zijn.

In totaal (netto) heeft het "geamputeerde" zuurstof-atoom dus één positieve ladings-eenheid. Het is nu een positief zuurstof-ion geworden.
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie uitleg, nog even een vraag van een leek. Heeft elk atoom dezelfde positieve lading in de kern als dat er negatieve elektroden omheen draaien. Dus is dit zonder ingrijpen altijd in evenwicht?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja en nee. Elk atoom heeft in principe evenveel elektronen als er positieve lading in de kern zit. Zo'n atoom is dus neutraal. Maar in de natuur komen atomen elkaar tegen, en wisselen ze wel eens elektronen uit. Voorbeeld: keukenzout. Ofwel: natriumchloride. Keukenzout bestaat uit atomen natrium en atomen chloor. Een neutraal natriumatoom heeft 11+ in de kern, en dus 11 elektronen die rond de kern draaien. Een neutraal chlooratoom heeft 17+ in de kern, en dus 17 elektronen die rond de kern draaien. Wanneer een natriumatoom en een chlooratoom elkaar tegenkomen, dan pikt het chlooratoom één elektron in van het natriumatoom. De kern van het natriumatoom heeft dan nog steeds 11+, maar nu draaien er nog maar 10 elektronen rond die kern. Het natriumatoom als geheel is nu 1+, het is nu een natrium-ion geworden. De kern van het chlooratoom heeft ook nog steeds zijn oorspronkelijke 17+, maar nu draaien er maar liefst 18 elektronen rond die kern. Het chlooratoom als geheel is nu 1--, het is nu een chloor-ion geworden. Doordat het positief geladen natrium-ion en het negatief geladen chloor-ion elkaar sterk aantrekken, ontstaat er één geheel dat we natriumchloride noemen. Keukenzout dus. In feite strooi je dus 100% ionen op je eitje.     ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Zal tijdens het eten van mijn paas eitje zondag, zeker even aan ionen denken ;)