Als materiaal uitzet door warmte, verandert dan ook het gewicht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Massa blijft gelijk, dichtheid neemt af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elk materiaal zet uit door warmte. Denk aan ijs (koud) en water (warmer). Water zet uit als het bevriest, maar ook als het verdampt.

Het beste antwoord

volgens de energiewetten is massa een vorm van energie:

E=mc2

dus een massa waar energie aan wordt toegevoegd wordt zwaarder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, want de massa blijft gelijk. Alleen het volume veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verwarmde voorwerp zet uit maar wordt niet zwaarder.
Omdat het volume is toegenomen is de massa (gewicht) per volume-eenheid wél afgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus dan wordt het lichter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De soortelijke massa wordt kleiner, de massa van het voorwerp zèlf blijft wel gelijk.
Ja het gewicht neemt af als je in lucht weegt (heteluchtballon). Aangezien massa en energie equivalent zijn zal de massa toenemen doordat de energieinhoud is toegenomen. Dat effect is nagenoeg onmeetbaar klein.