wat is het verschil tussen glas en kristal glas?

Daarmee doel ik op het productie process en de molecuul structuur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kristal_(glas) Volgens Europese regelgeving moet kristal meer dan tien procent loodoxide bevatten. Als het meer dan 30 procent lood bevat, is het hoog loodkristal zoals Swarovski (circa 32 procent lood). Hoe hoger het loodgehalte hoe hoger de brekingsindex. http://en.wikipedia.org/wiki/Lead_glass Geeft een nog betere uitleg hoe het zit. Kristal is geen kristal, maar eigenlijk loodglas.

Het beste antwoord

Inderdaad is een iets andere metaalverhouding met siliciummetaal het juiste antwoord - maar dat hoeft lang niet altijd lood te zijn denk maar aan vuurvast glas wat eigenlijk al bijna voor 98% uit een metaallegering bestaat.
Of je met écht kristalglas te maken hebt kun je horen door met een lepeltje een tikje tegen het glas te geven: ipv. een droge tik gaat het glas nu "zingen" als een bel.
Er bestaan vrij veel boeken over de diverse smeltverhoudingen in kristalglas soms gaan er wel 9 metalen in en in percentages van amper 0,001% dus het voert te ver om de diverse mengsoorten hier uit te leggen - alleen wél de dringende raad om dit spul nooit en te nimmer in de glasbak te gooien want dan moet de glasfabrikant een hele glasbak van 100 ton bij het vuilnis zetten (is ook al gebeurd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik heb wel eens gehoord dat in kristal glas, lood zit verwerkt , na een belletje naar glas fabriek leerdam kreeg ik te horen dat ze daarover geen informatie verstrekken
dat belletje was in 2010 , misschien doen ze nu niet zo moeilijk