Hoe bereken je precies te veerconstante en hoe kun je er mee rekenen?

Ik zou graag willen weten hoe je de veerconstante kunt berekenen en hoe je met die formule kunt rekenen.

Er is ook een opdracht die zegt: "Patrick gebruikt een expander om zijn armspieren te trainen. Zijn expander bestaat uit vier identieke veren naast elkaar. De veerconstante van de expander bedraag 720 N/m. Hoe groot is de veerconstante van 1 losse veer?". Wat word er precies bedoeld met 720 N/m en mag je dan zeggen "Je hebt 4 veren met een kracht van 720 N/m dus 1 veer is 180 N/m (720/4)"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

de formule voor de veerconstante is veerkonstante = kracht : uitrekking.
Met 720 N/m wordt de veerconstante bedoeld. Volgens mij kan je inderdaad 720 delen door 4.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met 720 N/m wordt bedoeld dat als je met je armen bijvoorbeeld een kracht van 720 N op de expander drukt, die veren een meter zouden indrukken.

Dus bij elke 720 N die er op de veren geleverd wordt, drukken de veren 1 meter in.