Die is er wel; maar die is zo klein dat je er niks van merkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
De zeeën omspannen de hele aarde. Dus kunnen zich makkelijk watermoleculen opeenhopen in de richting van de maan, die ze aantrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zee is eigenlijk een heel groot meer.
Kleinere meren hebben ook eb en vloed alleen veel minder en dan is het aan tegenovergestelde zijdes waarneembaar.
Als aan de oostelijke kant eb is is automatisch aan de andere kant vloed waarneembaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eb eb vloed is een soort staande golf die de hele aarde omspant (zie link). Dit lukt niet in een meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
getijdes vind ook plaats in meren hoor. Alleen is het effect van de zon-maan verspreid over grote gebieden en zal je dus in een slootje van 5 meter geen effect zien. Echter, als je de grote canadese meren neemt dan zie je dat die een getijde variate van ruim een meter kennen