De dichtheid van droge lucht op zeeniveau bedraagt 1,293 kg/m3 (1 atmosfeer druk, bij 0°C).

Bij andere hoogtes, temperaturen of luchtvochtigheid zal deze waarde anders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat grappig, dus het gewicht van lucht is 0 terrwijl de massa niet 0 is. Dit omdat je het gewicht van de verplaatste lucht moet aftrekken van het gewicht van het voorwerp dat je meet. (wet van Archimedes) Dus elk voorwerp dat je weegt op een weegschaal hier op aarde, is eigenlijk 1,3 gram per liter minder zwaar dan als je het zou wegen in het luchtledige. Als je de massa van een voorwerp wilt bepalen moet je dus eerst zijn gewicht meten en zijn volume. Vervolgens moet het gewicht van de lucht die in dit volume past aftrekken van het gewicht van het voorwerp. En dan mag je pas met de waarde 9,81 vermenigvuldigen om de massa te verkrijgen van dit voorwerp. Daar had ik nog nooit bij stil gestaan

Andere antwoorden (2)

Op zeeniveau weegt een kubieke meter lucht ongeveer 1,293 kb. De dichtheid is namelijk 1,293 kg/m3. Dit is bij 1 atmosfeer druk en 0°C.

Het maakt wel degelijk uit hoe hoog je vliegt/zweeft. Hoe hoger je komt, hoe kleiner de dichtheid. Vandaar dat men bij het beklimmen van bergen ook zuurstofmaskers bij heeft. Er is simpelweg niet genoeg "kilo" zuurstof in de lucht aanwezig.

De dichtheid van lucht op de top van de Mount Everest (8845m) bedraagt ca. 0,425 kg/m3. Als je bovenop de Mount Everest staat, weegt een kubieke meter lucht dus maar 0,425 kg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit antwoord klopt, klopt het antwoord hierboven ook.
Als je de MASSA van lucht bepaalt van 1M3 bij zeeniveau
en 1013HPa (in vacuum omstandigheden) kom je op de eerder genoemde 1.29 Kg uit.
Het GEWICHT van lucht is echter overal waar je het zou "wegen" 0 Newton omdat de opwaardse kracht die de lucht ondervindt immers gelijk is aan het gewicht van de lucht aldaar.
Hier speelt weer de klassieke en begrijpelijke verwarring tussen massa en gewicht.
Omdat je het over het gewicht hebt spreek je over de kracht die lucht ondervindt ondervindt in atmosferische omstandigheden en zou dan uitgedrukt moeten worden in Newton.
Bij ons komt de kracht die een massa van een Kilogram overeen met 9.81 newton, bij de evenaar is die echter 9,79 newton en op de polen 9.83 newton.
Dus zelfs het aantal moleculen lucht weegt op aarde anders op verschillende plaatsen terwijl de massa van lucht (in KG) vastligt, uitgaande van het standaard mengsel van 21% O2 78% N2 en 1% Argon (de rest aan gassen is haast verwaarloosbaar als men het over droge lucht heeft)

De vraag wat een kubieke meter lucht weegt is dus niet eenduidig te beantwoorden, de massa van 1m3 lucht is
bij de vastliggend gehanteerde parameters 1.29KG