Mijn scheikunde (school)periode ligt ver achter mij, maar ik weet dat dit soort vragen eenvoudig via WIKIPEDIA zijn op te lossen. Je kunt in deze je vraag namelijk ook omdraaien en op zoek naar Antimoon(zuur)fluoride gaan. En deze staat op Wikipedia inclusief een molecuulmodel uitgewerkt ! Lees even mee. Of sla de pagina op Wikipedia (met nog meer informaties) even open. Succes !

Antimoon(V)fluoride is een anorganische verbinding van antimoon, met als brutoformule SbF5. Het is een kleurloze vloeistof, die onderdeel uitmaakt van één van de sterkste zuren, fluorantimoonzuur. Antimoon(V)fluoride heeft een trigonaal bipiramidale structuur, waarbij antimoon dsp3-gehybridiseerd is.

Toxicologie en veiligheid:

De stof ontleedt bij verhitting met vorming van giftige dampen, onder andere antimoon en fluor. Ze reageert hevig met water, met vorming van het giftige en corrosieve waterstoffluoride. Antimoon(V)fluoride tast ook glas, koper en lood aan.

Externe links : International Chemical Safety Card van Antimoon(V)fluoride