Verander er iets in ons lichaam met eb en vloed?

De maan zorgt voor eb en vloed door water antetrekken maar trekt het het water uit ons lichaam ook aan?
Aangezien ons lichaam bestaat uit 90% water.

Toegevoegd na 6 minuten:
Correctie 80% water

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gravity pulls, black holes suck. Daar doen wij gezellig aan mee!

Antwoorden (3)

De aantrekkingskracht van de maan werkt niet alleen op water, het heeft een (kleine) invloed op alle massa van alles op aarde inclusief de aarde zelf.
Je zult dus als de maan boven je hoofd staat een heel klein beetje minder gewicht op een weegschaal lijken te hebben dan wanneer de maan diep onder de horizon staat.
Het effect is zo klein dat je het met een gewone personenweegschaal niet eens kunt meten.
Alleen het cumulatieve effect van de zwaartekracht van de maan en de verplaatsbaarheid van alle water in de oceanen maakt dat het eb en vloedeffect enkele meters bedraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
+4U!
Ik merk het altijd aan een paar heel onrustige nachten, als het volle maan is. Soms denk ik er niet aan, of zit de maan achter de wolken, maar als ik weer eens een nacht nauwelijks geslapen heb, kan ik vaststellen, dat de maan weer (bijna) vol is.

Er schijnt wetenschappelijk geen verklaring voor te zijn, dus veel mensen vinden, dat het inbeelding is.
Maar bij mij werkt het zo.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De maan is altijd even groot hè, je ziet alleen meer of minder van de maan. Dus het is alleen maar extra licht.
De maan trekt niet alleen water aan, maar trekt aan de hele aarde. En de hele aarde trekt terug.

Aan de andere kant (en soms aan dezelfde kant) trekt de zon; ook de zon zorgt voor eb en vloed, maar veel minder, omdat de zon veel verder weg staat. Als zon en maan in lijn staan (aan dezelfde kant), is de aantrekkingskracht wel merkbaar groter; er is dan springvloed.

Maar goed, de maan trekt dus ook aan het gesteente van de aarde, of meer precies: de maan trekt aan het middelpunt van de aarde. Hierdoor vervormt de aarde iets, het meeste bij de oceanen, omdat (vloeibaar) water makkelijker vervormt dan (vaste) aardkorst. Pas bij grote hoeveelheden water, zoals de oceanen, wordt dit zichtbaar. Ook de aardkorst vervormt echter iets - veel minder dus dan de oceanen - maar dit merk je niet, omdat je erop staat.

Kortom; je lichaam komt iets verder van het centrum van de aarde bij vloed (let op; twee keer per dag!). Op de weegschaal verandert er echter weinig, omdat het effect natuurlijk heel klein is. Maar in principe zou je iets zwaarder moeten zijn, omdat zwaartekracht afhankelijk is van de grootte van de massa's; de maan trekt harder aan de aarde dan aan jou (en vice versa).

Binnen het lichaam verandert er niets. Die paar kilo's water zijn echt een lachertje tussen krachten die worden veroorzaakt door de massa's van de aarde en de maan, dus die zullen niet vervormen.

Leuk uitlegfilmpje over zwaartekracht van de maan en eb en vloed (in het Engels):
http://www.youtube.com/watch?v=gftT3wHJGtg&list=PLED25F943F8D6081C&index=9&feature=plcp.