Kleur = weerkaatst licht !

Zolang er een lichtbron is die minimaal de weerkaatste kleuren uitstraalt heeft een voorwerp een kleur.

Haal je de betreffende lichtbron weg, dan wordt er geen licht meer weerkaatst en zie je de kleur niet meer.
Het vermogen van het voorwerp om dat licht te weerkaatsen is echter niet aangetast. Het voorwerp is dus nog steeds van de betreffende kleur.

Je ziet het alleen niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je moeilijk niet-plussen daar we hetzelfde zeggen :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu nog een stukje wijzer geworden .. +
Alles heeft kleur, OMDAT het licht weerkaatst. Het is een kwestie van definitie; kleur is het weerkaatsen van licht (uit het zichtbare spectrum).

De precieze kleur wordt bepaald door de structuur van de moleculen en atomen waar een voorwerp uit bestaat. Als er geen licht op valt, bestaan die structuren nog steeds, dus in potentie is de 'kleur' er ook gewoon. Dus je zou dan kunnen zeggen dat alles om ons heen structuur heeft om een bepaalde golflengte uit het stralingsspectrum zo te verstrooien dat het een bepaalde kleur heeft, zou er licht op vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geldt ook andersom:
Ook ik kan je moeilijk niet-plussen daar we hetzelfde zeggen :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Score! :)
De voorwerpen om ons heen hebben een absorptiespectrum.
De niet of minder geabsorbeerde golflengten nemen we waar als kleuren.
Wel is een lichtbron nodig diede golflengten uitzendt,
daarbij zijn 650 nM(rood0 545nM (groen) en 440 nM (blauw) het belangrijkst, want deze golflengten nemen de ogen waar als de beschreven kleur.(in de top van de respectievelijke gevoeligheid).
Alle andere kleuren ervaren we als een mix van deze waargenomen golflengten.

Toegevoegd na 6 minuten:
We zien dus lampen en andere lichtbronnen wel echt....
Zo zien we oranje en geel door de mengverhouding tussen het signaal uit de kegeltjes die gevoelig zijn voor 650 nM en 545nM , zo is geel eigenlijk ongeveer 591nM en oranje ongeveer 617nM.
Het zal je opgevallen zijn dat de kleurgevoeligheid van ogen iets kunnen verschillen, het ene oog neemt dan oranje iets meer geel waar dan het andere.
Ondanks dat we maar drie kleuren waarnemen kunnen we miljoenen nuances in kleur onderscheiden.

Toegevoegd na 8 minuten:
We zien dus lampen en andere lichtbronnen wel echt....
Zo zien we oranje en geel door de mengverhouding tussen het signaal uit de kegeltjes die gevoelig zijn voor 650 nM en 545nM , zo is geel eigenlijk ongeveer 591nM en oranje ongeveer 617nM.
Het zal je opgevallen zijn dat de kleurgevoeligheid van ogen iets kunnen verschillen, het ene oog neemt dan oranje iets meer geel waar dan het andere.
Ondanks dat we maar drie kleuren waarnemen kunnen we miljoenen nuances in kleur onderscheiden.

Toegevoegd na 10 minuten:
met excuses voor de computerstoring, waardoor bewerking twee keer geplaatst is.