Hoe kan het dat iemand statisch is?

Ik ben rond deze tijd van het jaar altijd heel snel statisch. Als ik iets of iemand aanraak krijg ik dan een schokje. Waar kan dat aan liggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Door wrijving van verschillende materialen kan statische elektriciteit opgewekt worden.
Personen kunnen statisch geladen worden door de wrijving tussen schoenzolen en vloerbedekking; het aanraken van metaal kan dan voor een ontlading zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vooral speelt mee hoe droog de huid is van iemand... Is de lucht en de huid droog dan isoleert het heel goed en kunnen de ladingsverschillen opbouwen totdat die groot genoeg is om te ontladen dmv een aanraking gepaard gaande met een knetter, een minibliksem dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat altijd als ik schoenen met kunststof zolen aan heb. Bij leren zolen geen probleem. Bij jou ook misschien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Statisch betekend dat er een lading aanwezig is die
zich niet verplaatst. Een stroom is een lading die zich wel verplaatst.

Een lading kan worden opgebouwd door wrijving
waarbij het gewrevene geisoleerd is en geen lading kan
afstaan - veel statisch geladen stoffen is geen goede stroomgeleiders.

zoals plastiek en glas

Van der Graff machine: zie link

jij kunt erg droog zijn en daarom sneller statische lading opbouwen - dit kan een onderdeel zijn van je lichamelijke gesteldheid - ik ken het verschijnsel en het is heel vervelend als niet verstorend.

draag een polsbandje en ontlaad je regelmatig aan metalen delen - omslachtig maar effectief.
Het polsbandje maakt een verbinding met je lichaam
waartussen een grote weerstand zit - de ontlading verloopt dan geleidelijker.