Kunnen alle vliegtuigen die een thrust-to-weight-ratio van meer dan 1 hebben verticaal vliegen?

Ik kan even geen goede vertaling voor thrust-to-weight-ratio bedenken, dus ik leg de term uit. Bij een vliegtuig is er sprake van stuwkracht (van de motoren), deze stuwkracht heeft een bepaalde grootte, de verhouding tussen die grootte en de massa (of is dat nu gewicht?) van het object dat verplaatst moet worden wordt thrust-to-weight-ratio genoemd. Als deze verhouding groter dan 1 is heeft het toestel dus meer stuwkracht dan er aan massa te verplaatsen is, waardoor een jachtvliegtuig bijvoorbeeld snel kan accelereren.

Ik vraag me dus af kan zo'n vliegtuig per definitie verticaal vliegen, zoals een raket?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Met die ratio kan een vliegtuig inderdaad vertikaal opstijgen met de neus omhoog gericht, totdat de atmosfeer zo dun is dat er niet voldoende zuurstof aangezogen kan worden om de stuwkracht te leveren die minstens gelijk is aan het gewicht van het toestel PLUS aanwezige brandstof.
Hij kan echter zo niet starten, omdat de inlaatlucht nog geen snelheid heeft!!
Dus zal een toestel pas op snelheid deze stuwkracht kunnen leveren, op de HARRIER en bepaalde types van de JSF na.
Dat betekent dat de toestellen NIET vanuit een stellage als een raket omhoog kunnen klimmen en laatst genoemden hebben zo een stellage niet nodig.
Het is overigens een zeer oneconomische wijze van wegvliegen en ook laatst genoemde toestellen zullen meestal een startbaan gebruiken.
Van wat je daar aan brandstof per keer mee bespaart, kun je met de auto maanden (!!) rijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In theorie wel, in de praktijk niet - althans, niet per definitie.

Om vertikaal te kunnen vliegen, heb je niet alleen een thrust-to-weight-ratio van meer dan 1 nodig, maar moet je die kracht ook goed kunnen richten.

Een raket heeft een heleboel stuurraketjes om de raket in de juiste richting (omhoog en dan opzij) te laten vliegen; vaak kan ook de richting van de hoofdmotor worden gestuurd.

Een vliegtuig dat normaal vliegt wordt gestuurd door de draagkracht van de vleugels, door de rolroeren, enzovoort.

Wat er gebeurt bij een thrust-to-weight-ratio van meer dan 1 maar zonder nauwkeurige sturing kun je zien wanneer je een ballon opblaast en loslaat: die ballon heeft duidelijk een hoge thrust-to-weight-ratio, maar vliegt niet bepaald gecontroleerd.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Door je antwoord moet ik ineens denken aan een Harrier die hovert, die gebruikt in die toestand ook een speciaal systeem om stabiel te blijven en te kunnen sturen, omdat de vleugeloppervlakken dan niet voor hun normale functie gebruikt kunnen worden.
Als je dit doet met een vliegtuig komt er een enorme druk op de vleugels te staan.

Het is afhankelijk van het type vliegtuig of je verticaal kunt vliegen. Je zult dit nooit langdurig kunnen doen onafhankelijk van het type vliegtuig.

Je komt als je verticaal gaat vliegen (op den duur) hoe dan ook in een stall terecht al heb je genoeg motor vermogen.

Over stall en aerodynamica is het raadzaam de webpagina uit de bron door te nemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een bron toegevoegd die over maximale stijg-hoek gaat.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog een bron toegevoegd. Erg leuke materie. Goeie vraag!

Toegevoegd na 6 minuten:
En nog een toevoeging (de laatste!) ga je verticaal vliegen krijg je ook nog eens een koelingprobleem met je motoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Bedankt, ik zal het eens doorlezen.