Wat is het verschil tussen een additiepolymeer en een condensatiepolymeer?

Kan iemand mij dit uitleggen in jip-en-janneke-taal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.9K

Antwoorden (1)

Polymeren maakt men uit monomeren. Het monomeer is de basisstof en vergelijkbaar met de schalm van een ketting. Het polymeer is de ketting.

In het reactorvat is het monomeer aanwezig, dat zijn miljoenen moleculen, dus eigenlijk miljoenen schakeltjes. Met behulp van een hulpstof start men de polymerisatie, zodat de schakeltjes zich aan elkaar gaan verbinden en uitgroeien tot een ketting.

Bij additie polymerisatie kunnen de moleculen zich zondermeer aan elkaar verbinden. Dus elk schakeltje past gewoon in het andere schakeltje.

Bij condensatie polymerisatie passen de monomeren niet rechtstreeks in elkaar, maar moet er aan elke kant van het monomeer iets afbreken zodat het gewijzigde monomeer zich met het andere gewijzigde monomeer kan verbinden tot een polymeer.

De twee stukjes die afbreken, verbinden zich ook met elkaar en vormen een andere stof. Dit kan water zijn of ammoniak of iets anders. Afhankelijk van het soort monomeer.
Edraket