Wat is het gevaar van alfadeeltjes, uitwendig?

Ik weet dat het inwendig schade aanricht aan het weefsel omdat er reacties optreden. Maar wat is de schade uitwendig van het menselijk lichaam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

eigenlijk is er alleen 'uitwendige' straling: alfastraling dringt niet diep door.
In- en uitwendig treedt celbeschadiging op, inwendig alleen als een stralende stof in het lichaam wordt opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe groot de schade is, hangt natuurlijk af van de intensiteit van de straling. Maar voor elke realistische intensiteit kunnen we stellen dat *uitwendige* alfastraling ongevaarlijk is.

Zelfs in lucht wordt alfastraling al behoorlijk goed tegengehouden. Als ik me goed herinner, is de halfwaarde-afstand in lucht ongeveer 9 cm. Dat betekent dat 9 cm lucht al de helft van de straling tegenhoudt. 18 cm lucht blokkeert dan al 75% van de straling (de helft komt door de eerste 9 cm lucht, van die helft komt de helft door de tweede 9 cm lucht - dus heb je nog maar een kwart over van de oorspronkelijke hoeveelheid).

Op een meter afstand is dus minder dan 0,1% van de straling over. Op twee meter afstand al minder dan 0,0001%.

De dode huidcellen aan de buitenkant van je huid houden ook een flink deel van de straling tegen - dode huidcellen doen dat veel effectiever dan lucht. Daardoor kun je de meeste alfastralers zelfs aanraken: de huid houdt de straling voldoende tegen.

Uit onderstaande bron komt de volgende tekst:

"In general, external alpha radiation is not harmful since alpha particles are effectively shielded by [...] the thin layer of dead skin cells. Even touching an alpha source is usually not harmful [...]."
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo strikes again