Waarom heten ze stalactieten en niet stalagtieten?

ik dacht altijd dat het stalagtieten was omdat het ook stalagmieten is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Het woord stalactiet is afgeleid van het griekse woord 'stalaktos', wat druppelen betekent.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
En stalagmiet is gebaseerd op stalagma, dus daarom heeft die een g.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat betekent stalagma?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel stalaktos als stalagma zijn afgeleid van het woord stalassein, dat (doen) druppelen betekent.
Stalaktos is het verl. deelw. van stalassein, stalagma en stalagmos betekenen gedruppel en druppel.
Ik vermoed dat het het feit dat de ene met een g geschreven wordt en de andere met een k, te maken heeft met de Griekse grammatica, met hoe je in het Grieks bepaalde vormen van een woord hoort te vervoegen. Maar ik heb nooit Grieks geleerd, dus dat is slechts een vermoeden.
Misschien weet iemand anders daar meer over?

Andere antwoorden (3)

Omdat iemand ze gewoon zo heeft genoemt. Daar is geen verklaring voor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel degelijk een verklaring voor. De klanken uit het Griekse woord waarop ze gebaseerd zijn (stalagma en stalaktos) zijn aangehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij moet jij geen vragen over taal beantwoorden Dreiw :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha klopt ben beter is beta dingen
Omdat het van lactare komt. Vergelijk: lactose is melksuiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha hans jongen wat zit er toch veel onzin in die duim van je
Heeft niets met melk te maken hoor, laat je niets wijsmaken!
Beide woorden komen van stalassein, Grieks voor druipen, druppelen.
Ik vermoed dat het verschil tussen de c en de g te maken heeft met de t en de m die erna komen. Het loopt gewoon lekkerder op deze manier in je mond. Het zou ook best kunnen dat dit verschil in de loop de tijd is ontstaan, juist omdat het lekkerder "bekt.
Zeker weten doe ik dit niet, maar met veel woorden gebeurt dit in de loop der eeuwen, dus ik denk dat het dat moet zijn.