Er zijn drie soorten straling: alfa-, beta- en gammastraling.

Alfastraling bestaat uit heliumkernen. In gewoon Nederlands: dat is geen echte straling, maar een bombardement met "flinke knollen". Zit iets dat alfastraling produceert in je lichaam, dan richt dat gigantische schade aan. Maar die flinke knollen komen niet ver: ik meen dat 9 cm lucht al voldoende is om de helft weg te filteren. In de volgende 9 cm lucht is weer de helft weg, en heb je dus nog maar een kwart over. Na nogmaals 9 cm is daarvan de helft weg, en heb je nog maar een achtste deel over. Enzovoort. Buiten het terrein van de kerncentrale komt dus geen alfastraling.

Betastraling komt al verder. Dat bestaat uit elektronen, en die zijn kleiner dan heliumkernen. Maar ook die worden redelijk goed tegengehouden door lucht, en al helemaal door lood, staal en beton.

Gammastraling is echt straling in de zin van straling. Die komt het verste, en dringt ook behoorlijk goed door lucht heen. Maar weer nauwelijks door lood, staal en beton. Wat er eventueel aan gammastraling naar buiten mocht komen, neemt af met het kwadraat van de afstand. Je bent dus al vrij snel veilig, zelfs *als* er al iets naar buiten zou komen.

Het uiteindelijke resultaat is dat de straling van een kerncentrale vele malen minder is dan de natuurlijke straling waaraan we al sinds de oertijd blootstaan. Als die natuurlijke straling een storm is, dan is de extra straling van een kerncentrale een bureauventilatortje.

In de Ardennen zitten andere materialen in de bodem dan hier. Daardoor is in de Ardennen de natuurlijke straling veel hoger dan hier. Als je al bang bent voor een kerncentrale, mag je dus nooit meer naar de Ardennen.

De echte gevaren van een kerncentrale liggen dus niet in de straling die tijdens normaal gebruik naar buiten zou komen. In werkelijkheid zijn de echte gevaren:

--  Een ongeluk.

In de praktijk veel gevaarlijker:

--  Schade en overlast door antikernenergiedemonstraties.

Het allergevaarlijkst is echter:

--  De uitlaatgassen van de weg tussen jouw huis en de kerncentrale.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zeker voor je laatste zin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Dit is propaganda en geen antwoord. Kan beter kerel, zou ik zeggen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dit is geen propaganda, dit zijn feiten. Pas als ik ga beweren dat een ongeluk geen probleem is en niet "kan" gebeuren, bedrijf ik propaganda. Pas als ik de gevaren van kernafval bagatelliseer, bedrijf ik propaganda. Wat ik hier noem zijn feiten die voor iedereen controleerbaar zijn. Goed, je moet er misschien een Geigerteller voor aanschaffen, maar een beetje milieuorganisatie kan dat makkelijk bekostigen.

Andere antwoorden (5)

Nee. De straling die door de reactor naar buiten komt is kleiner dan de normale achtergrondstraling die je uit gesteente en de ruimte ontvangt.
Vooropgesteld dat er niet zoiets gebeurt zoals in Tsjernobyl, want dan zijn de rapen gaar en bestraald.
AWM
14 jaar geleden
Ja, ze houden de omgeving goed in de gaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor ze zijn goed beveiligd. Ik woon zelf ook bij een stroom huisje..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een stroomhuisje is geen kerncentrale, maar ik heb wel 10 jaar de buurt van een kenrncentrale in Frankrijk gewoond. Ik denk zinder problemen.
Daar lijdt die kerncentrale niets van hoor...

Straling, ja die gaat door muren heen, maar als je straling hoort, denk dan meteen aan de wet van kwadratische afstand, ik bedoel dat met een dubbele afstand de straling kwadratisch afneemt... Dus over de afstand loopt de straling heel snel achteruit...

Ik zag ooit een man in Rusland, die zat onder een hertengewei dat volgens de geigerteller zeer zwaar besmet was, maar hij zat eronder met zijn interview... Hij zei ja klopt die straling is sterk, maar ik zit er ver genoeg vanaf... 1 meter op zijn hoogst... Dus de straling vervliegt heel snel...

Dus je krijgt straling naast een kerncentrale, maar dat is al heel weinig... Of je er last van zult krijgen dat weet ik dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wazig verhaal. Als je toch bereid was zoveel text te schrijven, dan had je dat toch wel beter kunnen doen.
Ik ben er nu te lui voor.
Er zijn vele gevaren die ernstiger zijn dan de risico's van straling van een kerncentrale: Van een trapje vallen bij het ramenwassen, een ongeluk in het verkeer, gebeten worden door een giftige slang, "zomaar" een hartaanval krijgen en ga zo maar een hele tijd door.
In de buurt van de kerncentrale wordt alles nog veel beter een nauwkeuriger in de gaten gehouden dan op wat grotere afstand, dus daar zit je - wat straling (zie andere antwoorden) betreft - nog het veiligst.
Het gevaar om rekening mee te houden in de buurt van een kerncentrale zou alleen zijn het risico dat de centrale door terroristen wordt aangevallen, of zo. Maar ook dat wordt - door de AIVD en anderen - in de buurt van de kerncentrale nog veel beter in de gaten gehouden, dan elders.
Dus ik zou me over dat aspect maar geen zorgen maken.
Maar kijk wel uit in het verkeer, leef gezond, gebruik veilig klimmateriaal, etc!