Voordelig is natuurlijk dat je uit witte kleding vlekken krijgt door ze nat in de zon te leggen.
Vroeger bleekten ze ook grauw linnen door het op speciale bleekveldjes in de zon te leggen. Dit werd dan telkens nat gemaakt, net zolang tot het linnen wit was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reeds heel vroeg ontdekte men de kracht van zuurstof bij het 'bleken van linnen'. Na het wassen was het linnen vaak nog gelig en was de geur van het gebruik er niet uit. Het linnen werd echter frisser en bleker, lichter van tint, door het op een grasveld uit te spreiden en te laten drogen. Onder invloed van de zon werden vrije zuurstofatomen gevormd, die zich binden aan het vuil, wat hetzelfde effect geeft als bleken met waterstofperoxide. Indirect gebeurde dit door invloed van het zonlicht, direct echter door de zuurstof.

Andere antwoorden (2)

Nadelig is het verschieten of vaal worden van de kleur van een mooi lederen bank, stoffen kleding, vooral als het plaatselijk gebeurd, een geschildered muur waartegen een kast staat of een schilderij hangt.
Voordelig is als je karnemelken huid mooi lichtbruin kleurt van het zonlicht of als de gevlekte was zijn oorspronkelijke kleur weer terug krijgt in de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nadeel is dat het bepaalde kleurstoffen verbleekt.
Rode auto's worden steeds bleker en rood kunststof wordt zelfs bros.