Waarom heeft een object met meer massa, meer wrijving?

Veel mensen, kunnen uitleggen dat het zo is. Maar hoe veel mensen kunnen uitleggen hoe het komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

In hele simpele taal: Een object is niet perfect glad. Er zitten allemaal kleine kuiljes en uitstulpingetjes aan. Deze haken ide de uitstulpingen van de ondergrond. Om het object te verschuiven moet het object 'uit' de uitstulpingen getrokken worden. De kracht die nodig is om dit in elkaar gehaakte effect tegen te gaan is de wrijving.

Effectief moet je het object zoveel kracht opzij geven dat het 'omhoog schiet'. Dit omhoog schieten wordt beinvloed door de zwaartekracht: Immers, de zwaartekracht trekt het object naar beneden. Hoe meer vat de zwaartekracht heeft (Dus: Hoe groter de massa) des te meer kracht er nodig is om het object 'los' te trekken. Je ziet ook dat als het object eenmaal van zijn plek is, dat de Wrijving sterk terug gaat: Het object 'stuitert' over de ondergrond zonder echt te haken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou zeggen omdat de zwaartekracht op het voorwerp groter is, dus de resultante van de kracht wijst meer naar beneden dus dat maakt het moeilijker om het voorwerp op te schuiven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is eigenlijk heel simpel..

Een leeg schaaltje op een tafel heeft weinig wrijving, doe je het schaaltje vol met water heeft het meer wrijving, door de hogere massa..

Door de hogere massa is er meer aantrekkingskracht, en wordt het schaaltje harder op de tafel getrokken, en heb je meer kracht nodig om het te verschuiven, en zal er dus ook meer wrijving ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wrijvingskracht bereken je door de wijvingscoëfficient te vermenigvuldigen met de normaalkracht (de kracht loodrecht omhoog).
De normaalkracht (omhoog) is even sterk als de zwaartekracht (omlaag). Doordat deze even sterk zijn staat het object gewoon stil.

Hoe zwaarder het object, hoe groter de zwaartekracht wordt, dus ook hoe hoger de normaalkracht is.
Dan wordt vanzelf de wrijvingskracht hoger.

Meer uitleg over de formule: uithttp://nl.wikipedia.org/wiki/Wrijving
12 jaar geleden
Wrijving is niet alleen van de massa afhankelijk. Het is ook afhankelijk van de oppervlakten welke tegen elkaar drukken...dat wordt de wrijvingscoëfficiënt genoemd.

Daarnaast is eigenlijk niet de massa bepalend maar de kracht waarmee de oppervlakken tegen elkaar gedrukt worden. Dit is vooral van belang als je neerwaartse kracht van bv de wind/lucht gaat mee beschouwen bij bv de racewagens van de F1. En daarmee doe ik niet op de luchtweerstand maar op de wrijving tussen wielen en asfalt. De massa van die auto neemt niet toe, de kracht op de grond wel met de snelheid door de spoilers en daarmee ook de maximale krachten die de auto kan hebben voor die gaat schuiven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een perfect glad oppervlakte bestaat niet, als je er een vergrootglas of microscoop op zet bestaat het altijd uit pieken en dalen.
Hoe zwaarder het voorwerp, hoe meer het naar beneden wordt gedrukt en dan kost het meer moeite het over de pieken heen te duwen.

Vergelijk het maar met een wandeling door de bergen, dat is een stuk vermoeiender met een zware rugzak. (er spelen tijdens het lopen nog meer factoren mee)