BIG BANG !!! 4 miljard jaar geleden. Of was het 5 miljard ? Hoe stellen we vast dat het zolang geleden was ?

wanneer we een dinosaurus vinden zeggen we al vaak : die is van tussen de 5 à 10 mlj. jaar geleden. Ligt redelijk 'ver' uit elkaar. Wat is het nut dan van zoiets te veronderstellen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Doordat wij zien dat bepaalde sterren met een bepaald tempo van elkaar worden verwijderd zien we dat het universum groeit. De theorie is dat bij de big bang het universum is ontstaan en vanaf dat punt groeit ons universum. Als je wilt berekenen hoe snel het universum groeit moet je metingen doen hoe snel sterren van elkaar verwijderen dit in een mathematisch model zetten en zo berekenen we wanneer die big bang was. Je kan dit het beste vergelijken met het onderstaande plaatje. De big bang was trouwens ongeveer 14 miljard jaar geleden niet 4. Over de vraag wat het nut er van is. Als we onderzoek doen naar het ontstaan van het universum kunnen we meer vertellen over ons eigen bestaan en waarom we hier zijn. Iets dat zelfs de grootste geesten maar moeilijk kunnen bevatten. Opzich heb je een punt door te zeggen dat het zo lang geleden is dat we er ons niet bij kunnen voorstellen. Maar naar mijn idee is dit soort onderzoek belangrijk om iets te kunnen zeggen over ons eigen bestaan en om te laten zien hoe ongelofelijk mooi en complex de wereld is.