Maakt een spaarlamp geluid? (lees toelichting)

Gisteren heb ik twee van de drie spots in de keuken vervangen door spaarlampen. Tijdelijk, want er zit een dimschakelaar tussen en dat werkt niet goed met (deze)spaarlampen. Ik zet de dimmer slechts vol aan (ik dim dus niet) en wilde tijdelijk deze lampen voor in de keuken gebruiken tot ik weer nieuwe heb gekocht.

Mijn dochter van zeven klaagt over een zeeg hoog en irritant piepgeluid dat aanhoudend te horen is. Aangezien ieder mens een verschillend bereik van hoorbare frequenties en dB heeft, geloof ik wel dat ze het hoort. Alleen vraag ik me af of het echt de spaarlampen zijn of iets anders. Volgens mijn dochter komt het ècht door de lampen...
Daarom mijn vraag: is het mogelijk dat een spaarlamp een (zeer) hoge frequentie aan geluid produceert?
Zo ja, meer info hierover is welkom. ;-)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je dochter hoort waarschijnlijk een harmonische van de pakweg 50KHz van de omvormer van de spaarlamp. Een spaarlamp brandt op gelijkspanning (de wisselspanning wordt gelijkgericht en afgevlakt, vervolgens wordt het omgezet in een spanning met een frequentie van pakweg 50 KHz en in een zeer kleinen trafo/smoorspoel op de juiste waarde gebracht voor de mini TL buis. Je dochter hoort een harmonische , waarschijnlijk die van 22.5KHZ, een toon die sommige kleine kinderen (vooral meisjes) kunnen horen. Overigens maakt ook een dimmer herrie , dat doet vooral de smoorspoel maar dat zijn veel lagere tonen, doorgaans 100Hz met een kleine pulsbreedte. Overigens kunnen veel spaarlampen en ledlampen NIET op een gewone dimmer met faseafsnijding. Toegevoegd na 21 uur: Zie bij reacties voor verdere uitleg.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100