Maakt een spaarlamp geluid? (lees toelichting)

Gisteren heb ik twee van de drie spots in de keuken vervangen door spaarlampen. Tijdelijk, want er zit een dimschakelaar tussen en dat werkt niet goed met (deze)spaarlampen. Ik zet de dimmer slechts vol aan (ik dim dus niet) en wilde tijdelijk deze lampen voor in de keuken gebruiken tot ik weer nieuwe heb gekocht.

Mijn dochter van zeven klaagt over een zeeg hoog en irritant piepgeluid dat aanhoudend te horen is. Aangezien ieder mens een verschillend bereik van hoorbare frequenties en dB heeft, geloof ik wel dat ze het hoort. Alleen vraag ik me af of het echt de spaarlampen zijn of iets anders. Volgens mijn dochter komt het ècht door de lampen...
Daarom mijn vraag: is het mogelijk dat een spaarlamp een (zeer) hoge frequentie aan geluid produceert?
Zo ja, meer info hierover is welkom. ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Je dochter hoort waarschijnlijk een harmonische van de pakweg 50KHz van de omvormer van de spaarlamp.
Een spaarlamp brandt op gelijkspanning (de wisselspanning wordt gelijkgericht en afgevlakt, vervolgens wordt het omgezet in een spanning met een frequentie van pakweg 50 KHz en in een zeer kleinen trafo/smoorspoel op de juiste waarde gebracht voor de mini TL buis.
Je dochter hoort een harmonische , waarschijnlijk die van 22.5KHZ, een toon die sommige kleine kinderen (vooral meisjes) kunnen horen.
Overigens maakt ook een dimmer herrie , dat doet vooral de smoorspoel maar dat zijn veel lagere tonen, doorgaans 100Hz met een kleine pulsbreedte.
Overigens kunnen veel spaarlampen en ledlampen NIET op een gewone dimmer met faseafsnijding.

Toegevoegd na 21 uur:
Zie bij reacties voor verdere uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

die piep kan wel kloppen: in spaarlampen zit vaak een schakelende voeding, die, vooral bij wat goedkopere lampen, best hoorbaar (irritant) kan zijn.
Stop de lampen eens in een niet-gedimd armatuur en laat dochterlief nog eens luisteren, misschien wordt het minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker. Die krengen piepen. En ze flikkeren ook, zo snel dat de meeste mensen dit niet, of niet bewust, waarnemen. Maar mensen die hier gevoelig voor zijn, kunnen er behoorlijk last van hebben, en er hoofdpijn door krijgen, snel vermoeid raken, of zich simpelweg doodergeren aan het geluid of het flikkeren van het licht. Ik kan even wat informatie zoeken, er zijn diverse belangenorganisaties die deze problemen ook in ons land onder de aandacht hebben gebracht toen er vanuit de regering voor het eerst geluiden opgingen over het gloeilampverbod.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen belangenorganisaties voor "mensen-die-geen-spaarlampen-willen", maar bepaalde patiëntengroepen hebben er echt last van. Zo blijkt zelfs dat bij sommige epilepsiepatiënten een spaarlamp toevallen kan uitlokken. Ook hoofdpijnpatiënten, en mensen die als gevolg van een aandoening of ziekte erg prikkelgevoelig zijn (autisme, burn-out, niet aangeboren hersenletsel) hebben vaker last van spaarlampen. Ik heb vandaag denk ik geen tijd meer om eventueel aanvullende informatie te zoeken, maar als ik iets vind, kom ik er morgen op terug!
Dit heb ik ook met spaarlampen icm een dimmer.
Er bleek in de dimmer een potmetertje (extra draaiknopje) te zitten.
Wanneer je daaraan draait veranderd de manier waarop de dimmer het vermogen regelt.
Ga daar maar naar op zoek.
In mijn geval kreeg ik de piep niet weg maar werd wel een stuk minder.
Het geluid komt trouwens niet van de dimmer zelf maar inderdaad ui t de lamp(en).

Het gaat dus om de combinatie.

Toegevoegd na 52 seconden:
Is natuurlijk de vraag of dit uberhaubt kan bij de dimmer.
12 jaar geleden
Zonder dimmer is bij sommige spaarlampen door mij een zoemend geluid hoorbaar,als van een transformator. Geen hoog piepgeluid.