Wie heeft de symbolen van de elementen van het periodieke systeem verzonnen?

Toegevoegd na 49 minuten:
Heeft Mendelejev dat maar meteen even gedaan toen hij de boel toch aan het rangschikken was? Of heeft het IUPAC dat pas in 1931 gedaan? Mij staat een oude afbeelding bij uit de zeventiende eeuw, dus dat laatste denk ik niet...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Mendeljev heeft inderdaad de latijnse (of griekse) naam van een element genomen en deze afgekort met 1 (of 2) letters. Voor waterstof startte hij met H (hydrogenium), helium moest op dat moment al 2 letters krijgen, want de H was al bezet: He dus. Enzovoort.
Waarom hij dan element 3 (lithium) direct 2 letters meegaf, moet je'm zelf gaan vragen, misschien om verwarring tussen l, L en 1 te vermijden?

Momenteel geeft IUPAC de namen voor nieuwe elementen. Totdat het element ontdekt is en benoemd, krijgen ze 3 letters mee, die de afkorting vormen van het latijnse rangtelwoord van het element. Bv element 111 met oorspronkelijke naam unununium (Uuu), noemt vanaf 1 november 2004 roentgenium.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Element 3 is in het Engels inderdaad Lithium, maar in het Nederlands is het Natrium. De afkorting (die wel uit het Latijn afkomstig zou zijn, is ook Na en niet Li).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeioei, dat klopt niet helemaal hoor. Lithium is het 3de element in de tabel van Mendeljev. (Lithium heeft dus 3 protonen en 3 elektronen). Natrium is het 11de element in de tabel (11 protonen, 11 elektronen). En is dus bijgevolg een heel ander element. Lithium heeft in het Nederlands, Engels én Latijn dezelfde naam. (Li)
Natrium is in het Nederlands en het Latijn hetzelfde, in het Engels heet dit element sodium. Maar de afkorting is wel internationaal: Na.

Andere antwoorden (1)

Dmitri Mendelejev is grondlegger van het periodiek systeem.

Omdat ik niet begrijp wat je bedoelt met de symbolen van het periodiek systeem, ga ik er maar vanuit dat je bedoelt: Wie heeft de afkortingen van de elementen bedacht. Dit gebeurd zodra een nieuw element wordt gevonden. Er is een internationale organisatie, de International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) (Nederlands: Internationale Unie voor Zuivere en Toegepaste Chemie), die hierover beslist.