Implosie is het tegenovergestelde van explosie. Implosie ontstaat door drukverschillen. De druk aan de buitenkant van het voorwerp is zoveel groter dan de druk aan de binnenzijde van het voorwerp dat het materiaal de druk niet meer aankan.

Door de implosie valt het materiaal naar binnen. Door de grote snelheid die de brokken verkrijgen, vliegen ze rechtuit door, zodat de brokken toch alle kanten opvliegen, zoals bij een explosie het geval is.

Een implosie zou kunnen optreden bij een thermosfles, als het glas te dun zou zijn. Ook treedt een implosie op als een beeldbuis wordt vernietigd. In beide gevallen heerst er binnen het glas een vacuüm, zodat de luchtdruk van buiten naar binnen gericht is.
Een niet goed ontworpen vacuumtank kan ook imploderen.
Wanneer die uit metaal is gemaakt ziet hij er na de implosie nogal verfrommeld uit en vliegen er geen losse stukken metaal in de rondte.

Toegevoegd na 1 minuut:
Illustratie van een ex- (boven) en implosie (onder)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als de wanden van het vat dat je vacuum trekt sterk genoeg zijn, implodeert het niet. Maar als het niet sterk genoeg is, dan implodeert het.

Exploderen is wat er gebeurt met een bom: die spat uit elkaar naar alle kanten toe. Imploderen is naar binnen, exploderen is naar buiten toe.
itsme
13 jaar geleden
ligt eraan wat het is, een ballon zal imploderen als de lucht erin word verwijdert, een voetbal ook.
een metalen bol niet, deze is sterk genoeg om een vacuüm in zijn binnenste te bevatten.

plaats je een ballon in een vacuüm terwijl er lucht in zit dan zal deze lucht eruit willen, lucht heeft de eigenschap om zich gelijkmatig te willen verdelen.

een hogedruk gebied zal altijd naar een lagedruk gebied gaan, zit je er tussenin dan krijg je wind.

als iets sterker is dan wind, zoals iets van metaal, dan zal het niet imploderen of exploderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke + maar alles wat hol van binnen is kan onder druk im of exploderen zelf als er lucht in zit.
Als ik het antwoord simpel houd en zeg maak bij imploderen de im in en exploderen staat voor exit (naar buiten wat zou het dan zijn. Oor iets vacuum (luchtledig) te maken word de druk buiten groter dus zal deze ruimte IN elkaar geDRUKt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Imploderen kan idd voorkomen bij vacuüm gezogen voorwerpen, bv een beeldbuis van een televisie. Bij een implosie komt een naar binnen gerichte kracht vrij, bij een explosie een naar buiten gericht kracht. Beide zijn echter even gevaarlijk, omdat de fragmenten met grote snelheid in de rondte vliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iets wat je vacuum zuigt, implodeert (trekt naar binnen) zeg maar zoals je wangen als je ze naar binnen zuigt

De krachten zijn hierbij enorm, op grote stalen vaten (waar je echt geen deuk in kunt slaan) hoeft maar een klein beetje onderdruk te staan (nog lang geen vacuum) en ze kreukelen in elkaar als een cola blikje, ik zal kijken of ik er een filmpje van kan vinden
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het trekt niet naar binnen, maar het wordt naar binnen geduwd!
Als de door het vacuum tov. de luchtdruk gevormde kracht
de breekkracht van het materiaal overstijgt is dat zo .
Daar spelen luchtdruk en mate van vacuum een rol in.
Het gaat dus mede om het druk VERSCHIL binnen tov buiten.
Overigens volgt direct na de implosie feitelijk een (soms kleine) explosie, zeker bij samendrukbare stoffen als gassen (dus ook bij lucht).

Toegevoegd na 15 minuten:
Toch liggen de effecten van een implosie en een explosie dicht bij elkaar.
De versnelling die een implosie op bijvoorbeeld glas veroorzaakt, zorgt ervoor dat de delen glas , na ongeveer het middelpunt bereikt te hebben, op elkaar en langs elkaar, wat dus feitelijk een explosie is.
Met grote beeldbuizen was dat goed te zien, deze hadden een hoog vacuum.
Als aan de voorzijde een flink gat geslagen werd, vergruisde de beeldbuis en klapte door het vacuum in- en direct daarna uit elkaar.
Het is moeilijk te geloven maar bij een atoombom (of H bom) wordt eerst met een dynamiet achtige stof (TNT)een implosie veroorzaakt, zodat de kritieke massa slijtstof (U 235 of plutonium) die eerst uit losse deeltjes bestaat.
In een ruimte naar binnen geschoten zodat het min of meer een bol splijtstof wordt (ter grootte van een tennisbal).
Dan pas treedt de kettingreactie op die de bekende
lichtflits+ paddenstoelwolk vormt.
Dit heeft niet veel met je vraag op zich te maken, ik wil daarmee illustreren hoe dicht implosie en explosie bij elkaar kunnen liggen, alleen al met het feit dat men met TNT een IMplosie veroorzaakt kan worden.
Het rare razn van bijna kokend water ontstaat door waterdampbellen die voordat ze het water verlaten hebben , te veel zijn afgekoeld en in elkaar klappen.
Omdat water niet samendrukbaar is, is de klap zo hevig dat je er metaal zelts mee kunt vernielen (cavitatie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit geen lucht meer in iets dat vacuum is getrokken, derhalve kan het slechts imploderen, d.w.z. de (buiten) lucht zal zich met geweld een weg naar binnen banen. Maar dat kan alleen plaats vinden als de behuizing van het vacuum getrokken object te zwak is.