Waarom geeft een glad wit vlak niet een zelfde spiegelbeeld als een metalen spiegel? Beide reflecteren al het licht.

Zowel een wit vlak als een (metalen) spiegel reflecteren beide alle lichtstralen. Toch blijft een wit vlak, zelfs wanneer ik het perfect glad maak precies dat: een wit vlak.
Dit in tegenstelling tot een metalen spiegel waarbij ik een echt beeld kan zien.

Waarin verschilt de werking van die metaalglans met de witte kleur zodat dit verschil optreedt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

het witte vlak is veel minder glad dan het metalen vlak en/of de lichtstralen dringen er gedeeltelijk in door.
daardoor treedt bij de reflectie verstrooiing op (het licht weerkaatst in allerlei richtingen) en daardoor wordt het gereflecteerde beeld 'onscherp'.
(meestal herken je nog wel iets van jezelf als je voor een glad wit vlak staat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmm... ik vraag me af of een perfect wit vlak ooit dezelfde perfecte spiegeling gaat geven als een simpel glad stuk metaal. Andersom wanneer ik een metalen oppervlak opruw, met een schuurpapiertje of zo, zal ik nooit een echt witte kleur krijgen. Toegegeven een melkachtig wit gaat wel lukken door de verstrooiing van het licht maar het echte wit van de gemiddelde caravan zal het niet worden. Er moet volgens mij een dieper gelegen verschil zijn. Toch denk ik dat je met verstrooiing ergens wel op de goede weg moet zitten. Vandaar dat ik je antwoord toch als beste antwoord bestempel. :-) Bedankt voor het meedenken !

Andere antwoorden (1)

Een spiegel is een doorzichtige glasplaat met een metaallaagje erachter. Niet te vergelijken met een wit vlak.