Kan pindakaas ook vast of gasvormig worden?

Ik neem aan dat pindakaas op kamertemperatuur een vloeibaar mengsel is. Ik vroeg mij dus af of het mogelijk is om dit vast of gasvormig te maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ja... in theorie kan iedere vaste of vloeibare stof onder de juiste omstandigheden gas worden. Echter die juiste omstandigheden kan je waarschijnlijk in je eigen keuken niet nabootsen.

Er treedt vorming van gas op als de temperatuur hoog en de druk laag genoeg is om een bepaalde stof van een vaste of vloeibare toestand over te gaan in gasvormig. Deze temperatuur verschilt per stof. Water wordt bijvoorbeeld gasvormig bij 100 °C, het metaal ijzer pas bij 2750 °C. Daarentegen is zuurstof al gasvormig vanaf een temperatuur van -183 °
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, hooguit wat verdampt is het vocht wat erin zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pindakaas is op kamertemperatuur smeerbaar, een soort zacht boter. Pindakaas bestaat uit een groot deel gemalen gebrande pinda's al of niet met vlies een beetje olie en stabilisator, meestal een palmvet en eventueel suiker en of zout, dat kan zeezout of zelfs rietsuiker zijn, als je er meet stabilisator toe zal voegen en minder olie kan het harder worden maar zo vast als een steen kan het echt niet omdat er in de pinda zelf ook olie zit. Misschien zo vast als een pakje boter uit de koelkast. Gasvorming kan ik niet echt aangeven maar dat zal je het moeten proberen te verbranden maar dan is het geen pindakaas meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pindakaas,kan wel gas vorming
in je darmen geven.
Moet je maar eens opletten als
je veel pindakaas eet wat een gas
er los komt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees de vraag aub eens een keer