bestaat er een lichtbarriere?

ik weet dat deze vraag al gesteld is namelijk:http://www.goeievraag.nl/vraag/lichtbarriere-geluidsbarriere-gebeurt-passeerd.138755
maar deze is 10 maanden geleden, vóór de ontdekking van die deeltjes die sneller gaan dan het licht, dus is mijn vraag, is er een lichtbarriere (waargenomen) ?

2K

Ja, er bestaat een lichtbarrière, en die is enigzins vergelijkbaar met de geluidsbarrière.

Wanneer een deeltje zich sneller beweegt dan het licht, ontstaat er een lichtgolf, precies zoals een geluidsgolf ontstaat wanneer een voorwerp de geluidssnelheid overschrijdt (de sonic boom, dat is de knal die je dan hoort).

Dit is waargenomen bij (onder andere) kernreactoren.

Daar ontstaan deeltjes die sneller bewegen dan het licht. Dat komt niet doordat die deeltjes sneller gaan dan de lichtsnelheid, maar doordat de deeltjes door het water schieten. In water gaat licht veel langzamer dan de normale lichtsnelheid - dat is de reden dat in water deeltjes sneller kunnen dan het licht, het licht wordt vertraagd.

De lichtstraling die dan ontstaat, heet Cerenkovstraling. Die is voor ons te zien als een blauwe gloed.

In onderstaande bronnen lees je daar meer over.

Nee. Dat is het probleem. De onderzoekers verwachtten zoiets, maar als de neutrino's door de lichtbarriere zijn gegaan, hadden ze energieverlies moeten ontdekken, omdat er een 'kegel' ontstaat. Deze kegel zou net zoiets zijn als de kegel die ontstaat doordat een vliegtuig door de geluidsbarriere gaat. Maar deze kegel ontstaat niet zomaar, hier is energie voor nodig. Maar het energieverlies dat hiervoor nodig was, is niet gevonden.

Het wordt nog allemaal onderzocht.
Er zijn geen deeltjes waargenomen die sneller gaan dan het licht. Er zijn alleen dat soort waarnemingen; er is dus iets fout, maar men weet niet wat. Het is echt niet zo, dat neutrino's sneller dan het licht kunnen.

En die barrière bestaat, zie het antwoord in de vraag die je aanhaalt.
Neen, een lichtbarriere is niet neembaar voor deeltjes die massa hebben of energie welke immers aan massa gerelateerd is (zoals fotonen).
men heeft gepoogd met lasers lichtbarrières te maken, laserlicht met dezelfde coherentie laat men dan botsen tegen elkaar.
Het gevolg zijn dan de interferentiepatronen.
Deze laten zich bijvoorbeeld maken door een laser door gegolfd of anderszins bewerkt glas te laten schijnen.

Met mist (als het donker is ) doe ik dat wel eens boven het dorp en je ziet dan iets wat nog het meest op aurora borealis lijkt.
Dat zijn in wezen licht barrières, zeer nauwe fotonenfronten van een golflengte 532nM maar ze kunnen ook multicolor zijn door een argon-ionenlaser in te zetten.
Het is een andere vorm van barriere die je in je vraag suggereert maar tenminste een die mogelijk is.

In mijn verhaal ga ik uit van lichtsnelheid C.
De snelheid van licht door stoffen die optischje dichtheid hebben is (veel) geringer.
Het zal duidelijk zijn dat elektronen , die met optische stoffen een andere interactie aangaan dan fotonen, deze in kunnen halen.
Wanneer echter elektronen de fotonen in snelheid voorbij streven zal spoedig een botsing in de optisch dichte stof aangaan en daar elektronen uit hun baan tikken (aangeslagen toestand), welke bij terugval deze kinetische energie van dat elektron vrijgeven bij het terugvallen naar een meer naar binnen gelegen elektronenbaan. Deze vrijgegeven energie wordt middels een foton afgegeven wat fluorescentie tot gevolg kan hebben, bij water is dat dan blauw licht.

Toegevoegd na 1 dag:
Overigens ontstaan verschillende fotonen in de reactor, oa Rontgenfotonen die op den duur veranderen in fotonen waarvoor water wel transparant is , dus komt alleen het blauwe licht naar buiten met een energie van slechts ongeveer 1,5EV.
We mogen heel blij zijn dat vrijwel alle andere straling door water geabsorbeerd wordt, anders zou je niet in een watergevuld reactorvat kunnen kijken, de straling van 10 Sievert welke zonder meer dodelijk is zou je anders in seconden oplopen.
De snelle neutronen en gammastraling hebben energie in het MEV bereik, het is best wonderlijk dat de ruim 10 meter dikke waterlaag zo een goede bescherming tegen de straling geeft EN het mogelijk maakt dat we het reactorproces/-activiteit deels kunnen zien.