Het belangrijkste kenmerk van metalen is hun kleine elektronegativiteit. Door deze kleine elektronegativiteit binden ze elektronen niet sterk aan de kern en vormen daardoor gemakkelijk positief geladen ionen en kunnen ze reageren met stoffen die negatief geladen ionen vormen, waarbij een zout gevormd wordt.

De meeste metalen zijn chemisch stabiel. Echter, metalen uit de reeksen van de alkalimetalen (bijvoorbeeld natrium) en aardalkalimetalen (bijvoorbeeld magnesium) zijn zeer reactief.

Hoe edeler een metaal is, hoe moeilijker een metaal reageert. Metalen die niet reageren met zuurstof en water, die dus geen corrosie vertonen, noemen we edel. Onedele metalen vertonen wel corrosie. Er bestaan ook metalen die erg gemakkelijk met water reageren; dit zijn de zeer onedele metalen (bijv. natrium, kalium).

De edelmetalen, bijvoorbeeld goud, zilver, platina, zijn chemisch vrijwel inert. Ze reageren met vrijwel geen enkele stof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Metalen zijn over het algemeen stevig materiaal. Ze laten geen vocht door. Ze zijn ondoorzichtig. Ze kunnen soms roesten of oxideren, ze geleiden soms stroom. Ze conserveren eten, mits luchtdicht afgesloten.
12 jaar geleden
Metalen zijn i.h.a. een goede geleider voor warmte en elektriciteit. Het oppervlak glanst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben een ding gemeen; ze zijn allen een scheikundig element, wat betekent dat ze uit een enkelvoudige, niet ontleedbare stof bestaan en dus uit één chemisch element zijn opgebouwd. Metalen zijn chemisch stabiel en reageren in het algemeen gemakkelijk met met andere stoffen.
Enkele bekende metalen zijn zink, aluminium, nikkel, koper, goud, ijzer, plantina, chroom en zilver.