Wat is nou precies kernafval?

En waarom wordt er zon heisa over gemaakt. Ik heb altijd begrepen dat je huid een behoorlijke dosis straling kan hebben.

En is er iets wat we kunnen doen met kernafval? In het kader van recyclen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je huid kan wel behoorlijk wat hebben, maar niet zó ongelofelijk veel als dit oplevert wanneer er iets mis gaat.

Het beste antwoord

Kernafval is het overgebleven uranium dat (overigens na maanden of jaren te zijn gebruikt) uit een kerncentrale wordt gehaald.
Het idee van een kerncentrale is dat je voldoende hoogwaardig uranium, (dus voornamelijk van het type U235 want dat is 'splijtbaar') bij elkaar brengt zodat er een kettingreactie plaatsvindt. Hierbij ontsteekt het vervallende uranium het nog-niet-vervallen uranium aan, waardoor het als een lopend vuurtje enorme hoeveelheden warmte produceert. Daarvan maak je stoom, en hoppa: electriciteit.

Na een een tijdje is echter een groot deel van uranium vervallen, zodat het steeds moeilijker wordt om de kettingreactie op gang te houden. Het type (isotoop) 235 vervalt eerder dan het type 238, en dus houd je voornamelijk het minder geschikte type uranium over.
Dit uranium is dan wel niet meer in staat om de kettingreactie in gang te houden, het is nog steeds hoog-radioactief! En zal nog duizenden jaren een gevaar voor de volksgezondheid zijn.

Eén mogelijkheid is om de bruikbare restjes U235 te filteren uit dit kernafval, zodat je dat alsnog kunt gebruiken. Eigenlijk een vorm van recyclen. Dit proces wordt het 'opwerken' of 'verrijken' van uranium genoemd en gebeurd in opwerkingsfabrieken in Sellafield (Engeland) en Le Havre (Frankrijk). [Nu snap je ook waarom die kern-transport treinen altijd zonodig over het spoor naar Frankrijk moeten, waar Greenpeace ze probeert tegen te houden.]

Helaas kan dit ook maar enkele keren gebeuren en daarna zit je toch echt met een partij hoogradioactieve rommel. Het probleem daarvan is dat je het wel diep kan wegstoppen, maar dat dit spul zó lang gevaarlijk is dat ze het over duizenden jaren alsnog per ongeluk kunnen opgraven.

Overigens is de hoeveelheid afval wel heel klein. Er is veel en veel minder afval dan bij kolen (en geen CO2 uitstoot.) In 1 kilo 5 procent lichtverrijkt uranium zit net zoveel energie als in 300.000 kilo kolen. Maar dat onoplosbare probleem van het gevaarlijke afval blijft wel iets wat we serieus moeten nemen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Als aanvulling op je vraag: Kernstraling is wel degelijk gevaarlijk.
Bij kernafval komt voornamelijk alfa-straling vrij. Deze straling dringt inderdaad niet ver door, maar het immense gevaar zit hem in kleine deeltjes die via de lucht of via water en voedsel je lichaam binnenkomen.
Dan is de straling namelijk is staat om gaten te slaan in je DNA. Wanneer je lichaam die fout niet goed weet te herstellen is de kans groot dat de cellen op hol slaan: Het is kankerverwekkend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat is nou net het probleem met kernafval: daar kun je dus niks mee. Ook niet vernietigen. Niks. Dus dat blijft voor altijd op de aarde. Je kunt het alleen maar opslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat het radioactief is, dan vervalt het. En gaat het dus naar verloop van tijd weg.
Als het niet radioactief is dan gaat jouw verhaal ook paars gekleurde vissen en zou het helemaal niet erg zijn om het te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In m'n hoofd klonk het logisch. Wat ik bedoel is dat als het niet radioactief is, wat is er dan erg aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat het óf dus mis gaat (radio acieve straling vrijkomt) óf je moet het voor altijd opslaan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Er zijn wel degelijk methoden om radioactief materiaal versneld zijn radioactiviteit te laten kwijtraken.
Kernafval is wat overblijft na activiteiten die kernenergie gebruiken. Het afval komt voornamelijk voort van de productie van elektriciteit in de kerncentrales. Ook het gebruik van radioactieve materialen in de geneeskunde, industrie en research levert kernafval op.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.nuclearforum.be/nl/wat-kernafval
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij kernreactoren komen ook Sr90 en I131 (zo uit het hoofd) vrij, dit zijn gevaarlijke stralers met een lange halfwaarde tijd. het zijn vervalproducten van U235 en plutonium.
Ze zijn zeer gevaarlijk, er is geen "veilige"dosis te noemen
zeker niet bij inname door longen.
Vooral Alfa- en betastralers maken inwendig veel kapot .
De heliumkernen en vrije elektronen veroorzaken genetische schade en de kans is groot dat je daardoor ongeremde celdeling krijgt (kanker).
In zeer hoge doses gaan de darmvlokken er aan waarmee je je voedsel benut en/of zwellen de hersenen op,
de laatste doodt in enige uren tot dagen, de eerste doodt vaak binnen een week.
Bij veel lagere dosis gaat je beenmerg er al aan maar dat is (met een geschikte donor) te overleven.

kernafval is gewoon een heel groot probleem