Wat laat ijs smelten naast zout en de zon ?

Ik heb gehoord dat magnesium ook ijs laat smelten. Wat is nog meer een optie. Ik ben opzoek naar een milieuvriendelijk vervanging voor pekel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Bij ons op de boerderij strooien we dan met kunstmest.
Er branden onmiddellijk gaten van 5cm diep in het ijs en daarop kan de 50-ton zware tankmelkauto dan wegrijden anders blijft 'ie staan! Niet goedkoop, wel milieuvriendelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heel veel zouten laten ijs smelten

ECHTER dit zijn geen goede vervangers

Probleem met pekel vervangers is:

het mag bijna niks kosten per kg
mag niet giftig zijn als het in het oppervlakte water komt
mag geen sterke kleur afgeven (spetteren we alles onder de rode kleurstof)

en zo kun je nog even doorgaan, is echt een lastige vraag
amigo
12 jaar geleden
Lichaamswarmte.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan kun je alle warmtebronnen wel opnoemen
Frimu2
12 jaar geleden
Die zijn vrijwel geen van allen milieuvriendelijk.
Naast Natriumchloride kan men de volgende dooimiddelen ook gebruiken: Calciumchloride,
Magnesiumchloride, Ethyleenglycol, Ureum, Natriumformiaat Kalium- of Natriumacetaat en Calcium-
Magnesium Acetaat.
Calcium- en Magnesiumchloride zijn het beste vergelijkbaar met Natriumchloride maar zijn als vaste stof
zeer hygroscopisch en moeilijk/onveilig te verwerken. Hygroscopische stoffen trekken zeer sterk vocht
aan en veroorzaken daardoor brandplekken op de huid. Tevens zijn deze dooimiddelen vanwege het
hoge chloride gehalte corrosiever dan Natriumchloride.
Alle andere genoemde dooimiddelen bevatten organische componenten, zijn praktisch niet corrosief
maar veel duurder. Deze typen dooimiddelen worden meest gebruikt op plekken waar geen corrosie mag
optreden, zoals vliegvelden en op bruggen. Het organische deel in deze dooimiddelen veroorzaakt een
verhoogde BOD (Biogradable Oxygen Demand) wat milieubelastend is. De BOD geeft aan hoeveel
zuurstof uit het milieu (water/lucht) onttrokken moet worden om het dooimiddel af te breken. Zie voor meer informatie onderstaande link.