Kun je door de vonkjes van statische ekectriciteit brand krijgen?

Van het fleece dekentje dat in mijn bed ligt springen vonkjes af als ik het verschuif .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik een GV @Celesta !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je niet.Zal wel flauwekul zijn!

Het beste antwoord

Nee hoor, maak je geen zorgen. De hoeveelheid energie die hierbij vrijkomt, is veel te laag om een temperatuur te bereiken die hoog genoeg is om je dekentje te ontsteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn,bedankt voor je reaktie.Dus geen brand in bed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat jij het meest geruststellende antwoord hebt gegeven op mijn vraag.Bedankt nogmaals

Andere antwoorden (5)

Normaliter heb je weinig kans dat er brand ontstaat door statische vonkjes. Ik had ooit een nachthemd dat elke keer als ik het aan/uittrok knetterde en vonkte.
De enige kans dat het daadwerkelijk brand kan veroorzaken is wanneer er in je huis gas ergens vandaan zo komen vanwege een lekkage ofzo.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké,bedankt.Dus gelukkig zo geen kans op brand in bed.
Nee statische electriciteit kan alleen gevaarlijk zijn als er een explosieve atmosfeer is. Bijvoorbeeld als er voldoende gas of benzinedampen opgehoopt zijn in de ruimte. Maar dan kan de schakelaar van het licht of de koelkast die aanspringt ook voldoende zijn om de boel te doen ontploffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd; zolang je die fleece deken niet in benzine doopt is er niks aan de hand :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bang voor brand hoef ik dus niet te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gas ontploft niet. Een brandbaar of explosief mengsel van gas en zuurstof wel. Dat maakt een groot verschil.
In principe wel. Maar onder normale omstandigheden zijn die vonkjes niet sterk genoeg om brand te veroorzaken.

Als er een hoop benzinedamp of gas in de omgeving is kan zo'n vonkje wel brand of zelfs een ontploffing veroorzaken, maar "gewoon thuis" niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké.Bedankt voor je antwoord.Ik hief dus niet bang te zijn voor een brandje in mijn bed!
Zoals jij de vraag stelt kan een vonkje, ontstaan door de ontlading van statische elektriciteit van textiel, in huis geen brand veroorzaken.
Wel kan zo,n vonkje een enorme explosie inleiden van een explosief mengsel. Denk aan een lekkende gasleiding waar gas zich vermengd met zuurstof, of een mengsel van heel fijn stof met zuurstof (stofexplosie). De gevolgen daarvan zijn niet te overzien. Hele meelsilo,s zijn geexplodeerd door de ontlading van statische elektriciteit.
Wel dient zo.n vonkje een bepaalde minimale capaciteit te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.Ik hief dus niet bang te zijn voor brand in bed.
Ja zeker wel. Bij het tanken van vliegtuigen wordt getracht vonken door statische electriciteit te veoorkomen. Nu zal dat bij een kinderbedje wel meevallen, maar denkbeeldig is het niet. Tenslotte is bliksem ook het gevolg van statische electriciteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord