als zeewater wordt verdampt en vervolgens weer wordt gecondenseerd, onstaat er dan zuiver drinkwater?

Ik ben bezig met een project om uit zeewater drinkwater te verkrijgen. Naast dat er in zeewater zout zit zijn er ook nog andere onzuiverheden aanwezig. mijn vraag is of deze in de condens zitten bij verdamping van het zeewater. als dit niet zo is kan er door middel van condensatie zuiver drinkwater worden geproduceerd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas al een bestaand idee, geen Nobelprijs voor jou. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idee? Het wordt al op grote schaal toegepast en is eigenlijk al behoorlijk achterhaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit het perspectief van de vraagsteller is het een idee. Bovendien wordt het nu allang gebruikt, maar het is toch echt ooit als idee begonnen.

Antwoorden (8)

Absoluut. Alleen het water verdampt en niets anders.
Er zijn in de wereld ontziltingswerken die zo functioneren.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor jeantwoord al verdien je er eigenlijk nog een plus bij voor dat plaatje, prachtig haha!
Normaal gesproken houd je, als je water verdampt en weer condenseert zuiver water over. Misschien moet je het nog een keer herhalen.
Alleen stoffen die ook bij 100 graden koken zullen met het water "meeliften"
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdamping vindt ook plaats bij lagere temperaturen dan 100 gr C. Gelukkig maar, anders zou he nooit meer regenen en de was buiten niet drogen.
ja, er zijn, zelfs setjes voor op strand te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij verdamping verdampt echt alleen het water, niet de onzuiverheden. Als het water daarna weer condenseert, heb je super-zuiver water. Zo zuiver dat het niet eens zo lekker smaakt en dat er mineralen bijgemengd moeten worden om het water een normale 'water-smaak' te geven.

Bij de WEB op Aruba maken ze op deze manier drinkwater uit zeewater. Het kost alleen enorm veel energie om het water te laten verdampen (je moet het verhitten om de verdamping flink op gang te krijgen). Een techniek die succesvoller lijkt is drinkwaterwinning met omgekeerde osmose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het ermee eens dat dit veel energie kost, maar zijn ze op het idee gekomen om de verdamping in een vacuumvat te laten plaatsvinden? lagere druk is lager kookpunt is minder energie nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed plan, ik weet niet of dat ook bekeken is, maar hoeveel energie kost het om een vacuum te genereren en ik zie ook wel praktische problemen: hoe ga je het schone water opvangen in een aparte ruimte bij een compleet gesloten omgeving? Dat zou volgens mij betekenen dat je je vacuum steeds moet verbreken om het schone water te kunnen opvangen.
er ontstaat inderdaad zuiver water, maar of je dit drinkwater kan noemen.
water dat je zuivert door verdamping heet gedestilleerd water en bevat helemaal geen onzuiverheden meer.
als je enkel dit water zou drinken kan het mineralen van je lichaam onttrekken en word je er op den duur niet beter op tenzij je deze op een andere manier binnen krijgt.

het is dus te zuiver om drinkwater te zijn, maar een paar keer drinken is niet erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is dus te zuiver om drinkwater te zijn, maar een paar keer drinken is niet erg.' kan dit nader worden uitgelegd? kan ik het geproduceerde water dan niet gebruiken als enige vorm van drinkenvoorziening?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het water zal in je lichaam doormiddel van omgekeerde osmose zouten en mineralen van je lichaam onttrekken.
je kan er prima drinkwater van maken op de manier stippel beschrijft, gewoon mineralen toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je lichaam is het niet omgekeerde osmose, maar gewoon osmose. Omgekeerd osmose werkt met druk een semi-permeabel membraan.
ronaldP
12 jaar geleden
Beetje raar... in je urine zit ook allerlei mineralen die uit je lichaam afkomstig zijn. Die mineralen hoef je er niet middels drinkwater in te gooien, zit gewoon in je normale eet (en drink-)patroon. Je kan dit water gewoon je hele lichaam drinken, mits je gewoon eet. De mineralen geven alleen een prettig smaakje aan het water. Gedestilleerd water smaakt wat 'dood'.
ronaldP
12 jaar geleden
"gewoon je hele lichaam drinken" moet zijn "je hele leven drinken"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als alle andere omstandigheden goed zijn zal je er mischien niet heel snel ziek van worden maar overschat het aantal mineralen in voedsel niet, dit vullen we in het dagelijks leven normaal gespraken aan met water.
dit is nodig omdat zoals je al opmerkte je de mineralen zo weer uitschijd in je urine.
als je een tijdje vrij eentonig eet en veel drinkt kan gedestilleerd water niet zo goed voor je zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als toevoeging, hier een link naar wiki.
het staat er niet in het nederlands, alleen engels. http://en.wikipedia.org/wiki/Distilled_water#Drinking_distilled_water wat je er van kan krijgen staat onder health concerns.
je gaat er niet meteen dood van, maar mineraal rijk water(hard water) is duidelijk gezonder, zelfs voor je tanden.
Als je het door bijvoorbeeld zonnewarmte laat verdampen dan zal het water ontzilt zijn. Maar om alle bacterien/virussen/ parasieten te doden zal je het water eerst nog een tijd moeten koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan een probleem zijn het gecondenseerde water bevat een verhoogde concentratie VOC's (volatile organic compounds, vluchtige organische stoffen), waardoor het nodig is om bijvoorbeeld een koolstoffilter in te zetten bij drinkwaterinstallaties. VOC's zijn vaak resten van bestrijdingsmiddelen, de concentraties zijn laag, maar voor dagelijks gebruik niet erg wenselijk omdat ze op termijn in je lichaamsvet kunnen ophopen.

De VOC's zijn ook op globale schaal een probleem, je kunt de wereld zien als een grote destillatiekolom, waar de producten bij de polen uitkomen. In poolgebieden begint de concentratie dus op te lopen en gecombineerd met de voedselketenstapeling zijn de gehaltes van dit soort stoffen in bijvoorbeeld IJsberen hoog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, er ontstaat geen "zuiver" drinkwater, maar wel voor 99,99% zuiver water. Dit kun je beter niet drinken, daar het bij langdurig gebruik een negatieve invloed heeft op je lichaam en dus je gezondheid.
In het drinkwater wat wij consumeren zitten allerlei stoffen, en de meeste daarvan heeft het lichaam nodig en geeft daarnaast ook nog de smaak aan het drinkwater.
Regenwater is dan wel niet zuiver water, maar komt qua smaak dicht in de buurt van zuiver water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schreef toch al bast, dat regenwater niet zuiver water was. Daarmee bedoelde ik enigszins vervuild. Maar je kunt er best je haar mee wassen, lekker zacht....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het koken van water zien we een nevel van waterdamp boven het water hangen. Dit zijn kleien zichtbare waterdruppeltjes, zoals boven de fluitketel. We noemen dit wel stoom, maar echte stoom is onzichtbaar!
Daarnaast hebben we nog verschillende soorten stoom, maar dat voert te ver in dit bestek.