Hoe kun je de molaire activiteit berekenen?

In mijn boek werd de volgende vraag gesteld:
door een enzympreparaat dat 0,16 mg eiwit bevat wordt in 8 minuten onder optimale omstandigheden 40 micromol substraat omgezet. bereken de specifieke activiteit van dit enzym. dit is 40/8/0,16 is dus 31,25 micromol/min/mg eiwit.
Daarna werd de vraag gesteld: als nu extra gegeven wordt dat het enzym al zuiver zou zijn bij de vorige vraag en de molecuulmassa van dit enzym 80000 Da is, hoeveel mol substraat wordt er dan per mol enzym per minuut omgezet? Deze activiteit noemt men de Molaire Activiteit of het Tumover Number.
Kan iemand mij helpen met die vraag te beantwoorden want ik kom er echt niet uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

0,16 mg eiwit geeft in 8 minuten 40 micromol substraat.
0.16 mg eiwit geeft in 1 minuut 5 micromol substraat
1 molecuul weegt 80.000 u.
dus 1 mol weegt 80.000 gram.
Je hebt dus (0.16/1000)/80.000=a mol eiwit.
Dus
a mol eiwit geeft in 1 minuut 5 micromol substraat
1 mol eiwit geeft in 1 minuut 5*(1/a) micromol substraat
1 mol eiwit geeft in 1 minuut (5*(1/a))/1000 mol substraat.

Uitrekenen mag jezelf doen, dit intypen in de computer vind ik nogal een gedoe.

Hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, ik snap het nu alleen moet je bij de laatste wel delen door 1000000 want het is micromol naar mol maar alsnog heel erg bedankt!