De snelheid van electriciteit is uitermate traag, en is uit te drukken in meters per seconde. Dat komt omdat de verplaatsing van electronen door een draad uitermate traag is, ook al hebben electronen van zichzelf een hoge snelheid. Maar electriciteit is de stroming van electronen door een draad en dat gebeurt door van atoom naar atoom te springen. En die sprong kan pas gemaakt worden als er ruimte is in het ontvangende atoom.

In de bijgevoegde link staat dit allemaal uitgewerkt. Dat stroom direct werkt kan aan een analogie duidelijk worden gemaakt. Als je een slang vol met water doet en je doet er aan een kant wat extra bij dan komt het water er gelijk aan de andere kant uit. Het water wat je erin doet hoeft dus ook niet helemaal naar de andere kant te gaan. Hetzelfe geldt voor electronen.

Dit hele verhaal maakt ook duidelikk dat er geen acceleratie is. Door een spanningsverschil wordt gezorgd voor een overschot en een tekort aan electronen aan weerszijde van een draad en er is gelijk stroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Electriciteit is altijd op dezelfde snelheid. Die van het licht.