Water is H-O-H.
Papier is cellulose en de basiseenheid is H-C-O-H.
Water hecht zich goed aan water via waterstofbruggen.
Om diezelfde reden hecht water zich goed aan cellulose.
Nu heeft papier, door de vezelstructuur, ook nog veel ruimte om water op te nemen.
Dus: water trekt graag in papier en er kan veel water in papier.

Toegevoegd na 22 minuten:
Waarom wordt het papier dan zo slap?
Immers, een bloemblad wordt door het opzuigen van water 'harder' en verliest bij waterverlies zijn stevigheid.

Bij papier gebeurt het volgende:
Door de grote hoeveelheid water komen de vezels los van elkaar te liggen. En een vezel die ineengedraaid is (en dus wat dikker) verliest die draaiing en wordt dunner.
De vezelstructuur wordt dus minder hecht.

Als de vezelstructuur even hecht zou blijven, zou door het water extra druk komen op het papier en dan zou het juist minder buigzaam worden. Net als bij een bloemblad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat bij het maken, vervaardigen, van papier enorm veel water komt kijken. Dus komt het vel papier weer opnieuw in aanraking met water zal het zoveel mogelijk water absorberen en slap worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat dan meer water in het papier gaat zitten waardoor de van der waals krachten minder sterk worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Papier bestaat voor een groot deel uit hout, ook al noemt men het houtvrij. Die houtvezels zuigen het water op en dat veroorzaakt de "slapte" van het papier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Papier bestaat grotendeels uit houtvezels en recyclingpapier uit mengsel houtvezels en oude lompen.
Tijdens de fabricage worden vezels verdund met veel water in een continuproces over een eindeloze band gegoten. Door processen als zeven, vacuum trekken, persen en tenslotte drogen wordt het overvloedige water verwijderd en wordt het gedroogde, maar door het proces zeer poreuze papier op rollen gewikkeld.
Door de grote porositeit van papier neemt het gemakkelijk weer water op door capillaire werking.
In feite keer je het proces van hoe papier wordt gemaakt weer om. Door het water wordt de onderlinge verbinding tussen de vezels verbroken en wordt het papier week (of slap zoals jij het noemt). Cohesie, adhesie en Vanderwaalse krachten spelen hierbij ook een rol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vezels gaan oplossen. Dus er zullen bindingen ontstaan tussen water en de vezels, in plaats van dat de vezels met elkaar binden. Daardoor wordt papier slap