Onweer als het sneeuwt, kan dat?

Gisteravond zag ik een paar maal een flits, eerst dacht ik aan vuurwerk maar op een gegeven moment hoorde ik duidelijk onweerachtig gerommel. Kan dat wel? Het sneeuwde op dat moment.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons ook in Flevoland.... toevallig zeg dat je er een vraag over stelt, was hetzelfde van plan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cavi, daarom vroeg ik het ook, omdat ik niet helemaal zeker was.
@Vlinderr, ik dacht ik zal je de moeite van het vragen stellen besparen! ;-)

Het beste antwoord

Ja hoor. Onweer is niets anders dan electrische lading die overslaat tussen wolken, dankzij een andere electrische lading tussen wolkenpartijen. Dat kan ook bij sneeuw gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, dat kan. Er werd zelfs voor gewaarschuwd op het weerbericht op mijn iPhone.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, ik hoorde het op de radio aankondigen. Daar werd bij verteld dat het zelden voor kwam.
... Alsof al die sneeuw al niet genoeg gedonder geeft!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een goeie vraag! ik vond het een rare gewaarwording gisteren om het te zien en horen onweren met dit weer. nooit eerder meegemaakt.

Maar het kan dus, want het gebeurde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb het zelf niet gezien,maar gehoord dat het werd gezegd op het weerbericht Ja,het kan dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die YviB;

Je hebt het gister net als ik zelf waargenomen, dus je weet nu dat het kan. Maar los daarvan is er geen enkele reden te bedenken waarom het wel bij regen zou kunnen onweren en niet bij hagel of sneeuw. Net zoals het ook kan onweren zonder neerslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vermenging van sneeuw met bliksem is in meteorologisch opzicht de meest normaalste zaak en niet iets om je schouders over op te halen - maar omdat als bijverschijnsel van elektrische sneeuw geeneen trein meer rijden kan, kan enige uitleg over "vuurvaste sneeuw" van experts mogenlijk welkom zijn?
Wel, het zit zo. Sneeuw is namelijk geen echt condensprodukt zoals hagel maar is een echt elektriciteitsprodukt - en dus kan kunstmatige sneeuw alleen worden gemaakt met een stekker eraan op 3x 400 volt.
De juiste voltlading erop luistert zéér nauw: anders kun je niet skiën maar zakt weg!
Maar ook het omgekeerde geldt in het synhetische eindprodukt - sneeuw dus - namelijk dat elektrische sneeuw zowel een enorme kleefkracht heeft, alsook een ongevoeligheid voor chemische reagens, zouten bv. maar ook luchtverontreiningen.
Maar ook is de resistentie tegen de dooi van goed opgeladen, elektrische sneeuw hoog! Het spul verzet zich hier krachtig tegen middels een dun ijslaagje met een gigantische kleefkracht waar superlijm hun meerdere in moeten erkennen...