Er bestaan diverse soorten rookmachines, ze produceren geen rook maar nevel.

De eenvoudigste rookmachines produceren nevel van arachide olie door deze olie in een verwarmingskamer te laten koken, dit geeft een tamelijk vettige "rook" die tamelijk dicht is.

Een andere soort vernevelt speciale vloeistof (DF 50) niet met verhitting maar door met perslucht ultrasone beweging in de vloeistof te genereren.
De damp die boven de vloeistof ontstaat wordt met een ventilator de ruimte in geblazen.
Deze machines worden tegenwoordig veel gebruikt in theaters om lichtbundels mooi zichtbaar te maken. De nevel is licht en blijft lang hangen.

De derde soort is de droogijsmachine (Peasouper) waarin bevroren kooldioxide korrels (-79 C) in een korfje in een bak heet water gedompeld worden.
Omdat het droogijs onmiddelijk verdampt wordt met het koude koolzuurgas waterdamp meegenomen, het water condenseert door het koude CO2 en zal als laaghangende wolken over de vloer gaan stromen.
De grootste droogijsmachines hebben de vorm van een verrijdbare vuilnisbak en worden dan ook "Kliko's" genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Geen rook. Rook is een verbrandingsproduct en wordt niet gemaakt door rookmachines. In plaats daarvan komt er onschadelijke stoom uit, die uiteraard wel lijkt op rook. De stoom ontstaat bij het verdampen van verdund propyleenglycol of het vervluchtigen van droogijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgensmij een soort van neveldamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe precies hetzelfde spulletje als bij elektrische sigaretten : de damp van propyleenglycol, die sterk wordt verhit en dan een dikke zichtbare 'rook'/ damp produceert. Er wordt wel gezegd dat het waterdamp is, maar waterdamp zou veel te ijl zijn om goed te kunnen zien en niet zo lang blijven hangen. Het bestaat echter wel voor een groot deel uit water.

Het goedje zit trouwens ook in heel veel cosmetica, voedselproducten en geneesmiddelen, met name om vocht vast te houden / uitdroging tegen te gaan. Het is dan ook heel goed onderzocht en niet schadelijk, maar je KUNT er allergisch voor zijn. Met een rookmachine zul je dat niet zo heel snel merken - al kun je zere ogen of een droge keel krijgen - maar met elektrisch roken kom je nog wel eens in contact met de vloeistof, en dat kan heftiger zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoom , olie of CO2 via droogijs
Stoom en olie systemen zijn iets toegangkelijker maar hebben het nadeel dat de rook opstijgt en in t geval van olie zijn er mensen die daar niet tegen kunnen. Droogijsrook, nevel of mist blijft laag aan de grond en/of creëert het zogenaamde watervaleffect. Soms wordt ook een combinatie van droogijs, stikstof en vloeibaar CO2 toegepast. ICS Dryice levert aan de grotere producties van Joop v/d Ende nu ook betrokken bij de droomvlucht in het efteling theater!