Zoals je misschien wel weet kun je een atoom voorstellen als een kern van positieve (protonen) en neutrale (neutronen) deeltjes, met daaromheen een aantal schillen waarin negatieve deeltjes (elektronen) om de kern heen draaien.

De lading van een elektron is gelijk aan de lading van een proton. Dus om het atoom elektrisch neutraal te maken moet het aantal elektronen dat in de schillen om de kern heen draait, gelijk zijn aan het aantal protonen in de kern.

Daarnaast heeft een atoom ook nog de neiging om zijn elektronen zodanig over de verschillende schillen te verdelen, dat de meest stabiele verdeling ontstaat.
Deze verdeling is het meest ideaal bij edelgassen.
Waarom deze verdeling ideaal is, is moeilijk uit te leggen omdat het te maken heeft met de ingewikkelde banen van elektronen om de kern heen, en de onderlinge afstoting van die elektronen.

Omdat atomen dus neigen naar die meest ideale verdeling, hebben veel atomen meer, of juist minder dan het ideale elektronen in hun buitenste schil.

Bijvoorbeeld, het ideale aantal elektronen in de buitenste schil voor koolstof is 6, net zoals bij het edelgas Neon. Maar koolstof heeft maar 2 elektronen in die schil. Daarom wil koolstof graag die ontbrekende 4 elektronen aanvullen door ze te "lenen" van een of meerdere atomen die juist meer dan het ideale aantal elektronen in heeft, zoals bijvoorbeeld zuurstof.

Zuurstof heeft 2 elektronen "teveel" in zijn buitenste schil, vergeleken bij zijn meest ideale meest stabiele vorm.

Zodra een koolstof atoom zich covalent bindt met 2 zuurstof atomen, zijn alle 3 de atomen ineens stabiel doordat ze hun elektronen met elkaar delen in zgn covalente paren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het aantal covalente bindingen dat een atoom van een element vormt met andere atomen noem je de covalentie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmm, dat filmpje is niet erg duidelijk ik had het moeten kijken voor ik het hier neerzette. Covalentie geeft in ieder geval aan hoeveel bindingen een atoom met een ander atoom aan kan gaan door middel van het vormen van elektronenparen. Daar 1) niet elk atoom hetzelfde aantal elektronen telt en 2) elektronen zich in 'schillen' bevinden en alleen de elektronen in de buitenste schil een covalente binding aan kunnen gaan verschilt dit aantal potentiële bindingen per atoom.

Aan de hand van het periodiek systeem kun je ontdekken wat de covalentie van een atoom is. Groep 18 heeft een covalentie van 0, groep 17 een covalentie van 1 (en kan dus 1 covalente bindind aangaan), groep 16 kent een covalentie van 2 en op deze wijze kun je door tellen met een maximum van 4 covalente bindingen per atoom.