Waarom knapt een bubbel?

Ik heb gister voor sinterklaas belleblaas gehad, na als puber een paar uur actief de grootste bellen te hebben geblazen, kreeg ik opeens een paar vragen hierover, die ik op google niet kon vinden.
ten eerste: hoe komt het dat de bubbel knapt?

ten tweede: hoe komt het dat sommige bubbels langer blijven zweven dan anderen voor ze knappen

ten derde: sommige van mijn (grotere) bubbels daalden langzaam naar beneden, botsten tegen de vloer (tapijt) aan, kwamen weer omhoog, en bleven daarna nog enkele seconden op het tapijt liggen voordat deze uit elkaar spatte. hoe kan dat?

Bvd!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Als een bubbel naar verhouding te veel of te weinig water bevat zal hij een kortere levensduur hebben. Bij te weinig water zal verdamping de schil te dun maken om de bel heel te laten. Bij te veel water zakt het water uit naar het laagste punt en kan daar een te grote kracht op de bel uitoefenen waardoor die kapot gaat.
Zeepbellen kunnen in principe probleemloos tegen oppervlakken stuiteren of blijven 'plakken'. Zo lang er geen scherpe voorwerpen zijn (haartjes van een tapijt bijv.) of voor zeep interessantere stoffen (zoals vetten) op het oppervlak aanwezig zijn kan een bel daar dus korter of langer blijven zitten.
Een zeepbel knapt uiteindelijk omdat hij onderweg toch altijd weer stof en ander ongerief tegenkomt die zich aan de zeepmoleculen hecht die op hun beurt dan geen water meer 'binden'. Daardoor wordt de bel steeds zwakker tot ergens op het oppervlak de concentratie zeepmoleculen zover gedaald is dat het water zichzelf zou moeten binden. Er onstaat een gat, daardoor is het hele evenwicht van de bel weg en stort de rest mee in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het water verdampt en dan klapt de bel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1: als de spanning in de bubbel groter wordt dan de buitenwaardse druk.
2. afhankelijk van atmosferische condities.
3: de chaos theorie. Niet alles is vooraf te bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus de exacte hoeveelheid zeep per bel. Zeep is sterk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
over 1. hoe komt het dan dat de spanning in de bubbel groter word? hij zweeft gewoon, je blaast er niets meer bij, en buitenaf (gesloten kamer) veranderd er ook niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe hoger de bubbel zweeft hoe lager de druk op de bubbel wordt, hoe lager hij zweeft hoe groter de druk wordt op de bubbel.
Hoe meer je gebruikt hoe minder de kwaliteit wordt.

Kijk deze link voor een nieuw bellenblaas
En dan kan je weer aan de gang.

Succes.!

http://www.erdkamp.nl/Bellenblaas.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, thanks, m'n voorraadje is inderdaad bijna op ;) al is 2 liter wel erg veel! ;)