Hoe werkt VIVACE?

Er zijn vele manieren om hernieuwbare energie op te wekken. Ik heb een manier gevonden op internet waar dat door de stroming van het water gebeurd. Het gebeurd door trillingen die ontstaan door Vortex Induced Vibrations. Meer weet ik er nog niet van, wie wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vortex Induced Vibrations Aquatic Clean Energy gebruikt die wervelingen rond een cilindrisch object om energie te produceren.
Het kan in zowel zoet (rivier; stroming) als zout water (oceaan; stroming, getijden) toegepast worden waarbij je geen dammen meer hoeft te bouwen.
Het aantal bewegende delen is beperkt, hetgeen gunstig is m.b.t. het onderhoud.
VIVACE kan toegepast worden zonder in te grijpen in het natuurlijk (vissen), industrieel (scheepvaart, visserij) en recreatief gebruik van stromend water.
Het toepassen van deze techniek kunnen rivieren weer hun oorspronkelijke vorm (meander) aannemen.
De toepassing zou het in andere landen gebruikt kunnen worden voor irrigatiedoeleinden (pompprincipe) of om ontziltingsinstallaties van stroom te voorzien. De installatie werkt al met stroomsnelheden die veel lager zijn dan de huidige benodigde stroomsnelheden voor de opwekking van energie op waterkracht
De opgewekte stroom is relatief goedkoop;