Hoe kunnen ze weten dat geen enkel sneeuw/ijskristal hetzelfde is?

Ik zat pas naar een docu te kijken over lawines, en hoe die eventueel voorspeld zouden kunnen worden. daarin werd gezegd dat geen enkel sneeuw/ijskristal hetzelfde is, maar als je ziet hoe megaveel er dan van zo'n berg af komt dan vraag ik mij toch af hoe ze dan kunnen weten dat daar nog geen twee dezelfde sneeuw/ijskristallen bij zitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat kunnen ze niet weten. Dat is een kwestie van kansberekening.
Om te beginnen: Het is waarschijnlijk dat het aantal kristalvormen het aantal atomen in het bekende heelal overtreft. Een typisch ijskristal weegt één miljoenste gram. Het aantal dat er valt elk jaar is ca. een 1 met 24 nullen.
Dat gezegd hebbende: Als je de allerkleinste kristalletjes zou kunnen vergelijken, dan zul je in hun allereerste groeifase wel degelijk gelijke kristalvormen aantreffen. Met andere woorden: Die documentaire heeft het mis.
escape