* Zit er genoeg olie in de lamp?
* Hangt de onderkant van de lont wel (ruim) in de olie?

Anders is misschien het grijpmondje, waarmee de lont wordt vastgehouden (waarboven hij dus brandt) misschien een beetje lam geworden, en moet je die voorzichtig naar elkaar toe knijpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je draait het vlammetje niet omhoog maar het kousje. Met als gevolg dat het vlammetje groter wordt. Voor een groter vlammetje is meer olietoevoer nodig. Als die stagneert om wat voor reden dan ook, wordt het vlammetje kleiner en verbrandt het kousje.

In 1783 verbeterde de Fransman Aimé Argand de brander van de toen gangbare olielampen. In plaats van een pit plaatste hij een plat stukje geweven katoen tussen twee koperen buisjes in een cilinder. De zuurstoftoevoer naar de vlam werd hierdoor zo optimaal dat een lamp de lichtsterkte kreeg van wel twintig kaarsen. Dit noemde men een Argand brander of ook wel een holle pit.
Deze uitvinding werd verder verbeterd door de Fransman Quinquet, die een trekglas bovenop de vlam plaatste. Hierdoor werd de lucht vastgehouden en bij een vernauwing samengeperst, zodat de zuurstof nog beter tot de vlam doordrong.

De olie uit het reservoir wordt via de kous naar boven geleid via de capillaire werking. Door de bovenkant van de kous aan te steken wordt de temperatuur verhoogd en verdampt de olie tot gas. De opstijgende warmte in het trekglas zorgt er voor dat er tevens lucht(lees zuurstof) door de gaatjes onder in de brander wordt aangezogen. Deze lucht vermengt zich met de verdampte olie en zorgt voor een volledige verbranding, mits alle verhoudingen optimaal zijn.

Om dit proces aan de gang te houden zijn de volgende zaken van belang:
* Zorg er voor dat de kous tot op de bodem van het oliereservoir hangt.
* Brand het reservoir nooit leeg. Als dat gebeurt verbrandt de bovenzijde van de kous en wordt de capillaire werking verstoord of wel de juiste aanzuiging van de lampolie.
* Controleer regelmatig de bovenzijde van de kous of deze niet verbrand is, ook al is het oliereservoir niet leeg geweest.
* Als de bovenkant van de kous vebrand is (zwart) of hij is onregelmatig van vorm (lange en korte stukjes), draai hem dan een stukje naar boven en snijdt hem met een vlijmscherp mesje evenwijdig met de koushouder af en draai hem weer iets naar beneden.
* Als de lamp een maal brandt, draai dan de kous ietsje terug zodat er een niet te grote vlam ontstaat.
* Naarmate de temperatuur in het trekglas hoger wordt zal de vlam ook groter worden. Let op de kleur van de vlam en stel de vlam eventueel iets terug.

Een gezellige avond.