Nee. Met wind mee kan de snelheid wel iets verhogen waardoor het vliegtuig wat in loopt (vliegt) op de geschatte tijd. Land je misschien ern half uurtje eerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan? En een half uur, dat hangt van zoveel dingen af, dat het gewoon een willekeurig getal is wat je hier noemt.!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowee, jij kan goed lezen. Het staat er idd niet als stelling.
'landt je 'MISSCHIEN' een half uurtje eerder' is idd een willekeurig getal. Een + voor je goede interpretatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, maar inderdaad, dat "Land je misschien een half uurtje eerder" is gewoon zomaar een kreet die eigenlijk nergens op slaat.
Frimu2
12 jaar geleden
+ 1 eerder landen met wind mee slaat wel ergens op.
corzijlstra
12 jaar geleden
Dat halve uurtje is beeldend bedoeld volgens mij. Zoiets als: "Wat maakt een half uurtje uit in een grote reis".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hèhè, thank you very much. Hoe duidelijk kun je zijn. Ik dacht dat het wel duidelijk was dat het niet een stelling was. Jij snapt het... :-)
Ik had t al opgegeven.... Dank je.
Nee als het vliegtuig wind mee krijgt is het ietsje sneller. Je kan dit vergelijken met tegen de wind in fietsen. Je verbruikt meer energie en het is moeilijker om vooruit te geraken. Als je wind mee hebt is het natuurlijk makkelijker om vooruit te komen. Vergelijk dit dus met een vliegtuig. Dit gaat dus ook dan meer brandstof verbruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met tegenwind heeft een vliegtuig meer lift, maar wordt de snelheid minder. Met de wind mee zal de piloot meer moeite moeten doen om het vliegtuig op hoogte te houden, maar hij gaat wel sneller.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@thomas1998. Kijk, en dat is pas een goeie vraag!
Een vliegtuig stijgt altijd op en landt met z'n snoet in de wind. Hierdoor krijgen de vleugels meer lift, en komt het vliegtuig sneller van de grond, en bij het landen is zo precieser de touchdown-snelheid te controleren.
Een vlieger laat je tenslotte ook op tégen de wind in.

Maar op kruishoogte, waar de wind erg hard is ( 100 km/uur en meer), duwt de wind het vliegtuig in de rug, of houdt het tegen : vandaar, dat de vliegtijd van oost naar west altijd langer is dan van oost naar west : de zg. jetstream zorgt daarvoor. ( die waait constant in dezelfde richting)

Toegevoegd na 11 uur:
ik bedoel natuurlijk : vliegtijd van oost naar west langer dan van west naar oost....stom geschreven....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ prima
Als hij met wind mee 800 kilometer per uur vliegt, en terug met 850 kilometer per uur haalt ondanks tegenwind is ie sneller! Brandstof verbruik is wel aanzienlijk in het nadeel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar haal je deze getallen vandaan? Als hij 800 km/h vliegt met wind tegen, en 850 km/h met wind mee, dan is hij langzamer...
Frimu2
12 jaar geleden
Ja als je mijn voorbeeld omdraaid zoals in jouw stelling heb jij gelijk. kan ik je ergens een punt geven ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het niet, alle goede antwoorden krijgen een -, en deze een +?
Frimu2
12 jaar geleden
Ik snap het nut van de vraag niet. (en verwacht ook wel een verweidering) In tegendeel tot zeilen kan je met een vliegtuig behoorlijk je snelheid bepalen. Alleen het brandstof en topsnelheid zijn er verschillen. Maar deze 2 woorden ben ik in de vraag niet tegen gekomen.
Nee, het vliegtuig is dan niet sneller. Het vliegtuig stijgt wel eerder (in tijd) op, bij een lagere (grond)snelheid. Dat is dus het voordeel (vooral in veiligheid, het toestel heeft meer landingsbaan "over"). Wanneer het vliegtuig vliegt, kun je de windsnelheid optellen bij zijn eigen kruissnelheid als "extra" snelheid zonder extra brandstof.
Bij het landen heeft het vliegtuig ook weer baat bij tegenwind, omdat het vliegtuig dan een lagere landingssnelheid heeft (ten opzichte van de grond) en minder landingsbaan nodig heeft, wat de veiligheid weer ten goede komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een vliegtuig is alleen de snelheid ten opzichte van de lucht belangrijk. Dit bepaald bijvoorbeeld hoeveel lift er gegenereerd wordt. Voor ons is de snelheid ten opzichte van de grond van belang. Dat zijn de daadwerkelijke kilometers die we afleggen. Bij tegenwind zal de snelheid ten opzichte van de lucht hetzelfde blijven, maar is de snelheid ten opzichte van de grond kleiner.