Is een vliegtuig sneller bij tegenwind?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee. Met wind mee kan de snelheid wel iets verhogen waardoor het vliegtuig wat in loopt (vliegt) op de geschatte tijd. Land je misschien ern half uurtje eerder.

Nee als het vliegtuig wind mee krijgt is het ietsje sneller. Je kan dit vergelijken met tegen de wind in fietsen. Je verbruikt meer energie en het is moeilijker om vooruit te geraken. Als je wind mee hebt is het natuurlijk makkelijker om vooruit te komen. Vergelijk dit dus met een vliegtuig. Dit gaat dus ook dan meer brandstof verbruiken

Met tegenwind heeft een vliegtuig meer lift, maar wordt de snelheid minder. Met de wind mee zal de piloot meer moeite moeten doen om het vliegtuig op hoogte te houden, maar hij gaat wel sneller.

Een vliegtuig stijgt altijd op en landt met z'n snoet in de wind. Hierdoor krijgen de vleugels meer lift, en komt het vliegtuig sneller van de grond, en bij het landen is zo precieser de touchdown-snelheid te controleren. Een vlieger laat je tenslotte ook op tégen de wind in. Maar op kruishoogte, waar de wind erg hard is ( 100 km/uur en meer), duwt de wind het vliegtuig in de rug, of houdt het tegen : vandaar, dat de vliegtijd van oost naar west altijd langer is dan van oost naar west : de zg. jetstream zorgt daarvoor. ( die waait constant in dezelfde richting) Toegevoegd na 11 uur: ik bedoel natuurlijk : vliegtijd van oost naar west langer dan van west naar oost....stom geschreven....

Als hij met wind mee 800 kilometer per uur vliegt, en terug met 850 kilometer per uur haalt ondanks tegenwind is ie sneller! Brandstof verbruik is wel aanzienlijk in het nadeel

Nee, het vliegtuig is dan niet sneller. Het vliegtuig stijgt wel eerder (in tijd) op, bij een lagere (grond)snelheid. Dat is dus het voordeel (vooral in veiligheid, het toestel heeft meer landingsbaan "over"). Wanneer het vliegtuig vliegt, kun je de windsnelheid optellen bij zijn eigen kruissnelheid als "extra" snelheid zonder extra brandstof. Bij het landen heeft het vliegtuig ook weer baat bij tegenwind, omdat het vliegtuig dan een lagere landingssnelheid heeft (ten opzichte van de grond) en minder landingsbaan nodig heeft, wat de veiligheid weer ten goede komt.

Voor een vliegtuig is alleen de snelheid ten opzichte van de lucht belangrijk. Dit bepaald bijvoorbeeld hoeveel lift er gegenereerd wordt. Voor ons is de snelheid ten opzichte van de grond van belang. Dat zijn de daadwerkelijke kilometers die we afleggen. Bij tegenwind zal de snelheid ten opzichte van de lucht hetzelfde blijven, maar is de snelheid ten opzichte van de grond kleiner.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100