Is het mogelijk om boterzuur wat ontstaat bij een scheet om te zetten in (lekker ruikende) esters?

Voor ons Profielwerkstuk willen wij waarschijnlijk een (deel van een) onderbroek wat boterzuur uit scheten omzet in lekker ruikende esters.
Volgens de wikipedia komt er boterzuur vrij bij scheten (wiki: "Winden hebben vaak een onprettige geur. Dit wordt veroorzaakt vooral door boterzuur en zwavelverbindingen zoals diwaterstofsulfide (geur van rotte eieren, carbonylsulfide en koolstofdisulfide, afbraakproducten van eiwitten.").
Tevens is het mogelijk om boterzuur in esters (geurstoffen) om te zetten.

Voordat we ons profielwerkstuk volledig hierop richten zouden we graag willen weten wat de kans is dat dit lukt. Want het zou aangenaam zijn als we resultaten konden presenteren.

Bronnen:
Wikipedia: Winderigheid / Boterzuur

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

ethylbutanoaat of methylbutyraat is een ester, namelijk de methylester van boterzuur. Ze heeft een fruitige geur die doet denken aan appel en ananas. Ze komt voor in ananasolie, en kan worden bereid door de reactie van methanol met boterzuur (butaanzuur).
De stof wordt gebruikt als geur- en smaakstof.
Esters zijn vrij eenvoudig te maken, en dit zal jullie ook zeker lukken! Kijk in jullie scheikundeboek hoe dit moet, want dit is voor alle esters gelijk: Een carbonzuurgroep en een hydroxylgroep regeren met H+ als katalysator.
Succes!