ik denk een emulsie, want het is heterogeen (veschil tusen 2 stoffen zichtbaar) want bij een oplossing is het en homogene oplossing (niet zichtbaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen oplossing en geen emulsie.
Een oplossing is een stof in een andere: zout wordt in water opgelost, je ziet geen zoutkorrels meer, de ene stof is in de andere opgegaan.
Een emulsie is een vaste stof in een vloeistof, zonder dat de vast stof opgelost is, maar wel een homogene massa. denk aan vloeibare schuurmiddelen zoals Jif.

Olie op water betekent dat die 2 stoffen niet mengen, door de cohesie van de oliemoleculen onderling.
Eeen olie in water oplossen betekent dat je stoffen moet toevoegen die dit mogelijk maken, dat zijn emulgatoren

Toegevoegd na 1 uur:
foutje vaste stof in vloeistof moet vloeistof in vloeistof zijn,
anneliez
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
een vaste stof die in een vloeistof rondzweeft heet niet emulsie maar DISPERSIE
emulsie is echt een mengsel van twee niet mengbare vloeistoffen
anneliez
12 jaar geleden
je hebt gelijk, mn natuurkunde is aardig weggezakt
volgens mijn leerkracht chemie, is olie in water een emulsie, omdat als je lang genoeg wacht de olie na een tijdje komt boven drijven, en dus helemaal niet oplost. Een oplossing bij twee vloeistoffen zou bijvoorbeeld alcohol en water zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
klopt wel, olie in water is een emulsie, maar zo gauw olie en water gescheiden zijn niet meer
Het is een EMULSIE en bij een olie/mengels heb je in principe twee varianten: olie bolletjes die in het water rondzweven EN waterbolletjes die in de olie rondzweven.

Welke van de twee je krijgt hangt af van de verhouding water/olie. Het lijkt simpel te begrijpen dat als je heel weinig olie in water doet dat water dan de zogenaamde continue fase is en olie de disperse fase (die bolletjes dus).

Doe je een heel klein beetje olie in water is het andersom. Voor elk systeem van twee niet mengbare vloeistoffen is het zg omslagpunt te bepalen.

Dat zou je zelfs zelf kunnen proberen: je begint met water en je voegt onder roeren steeds meer olie. Op een gegeven moment wordt het dan even " raar troebel" en daarna is het omgeslagen

Toegevoegd na 42 seconden:
sorry: zin 1: moet zijn olie/water mengels

Toegevoegd na 2 minuten:
o ja, en in principe is een emulsie als deze niet stabiel, dat wil zeggen dat als je stopt met roeren de lichte fase (in dit geval de olie) bovenop komt drijven.

als je er in slaagt de bolletjes klein genoeg te maken (heel heel hard roeren) bij de juiste verhouding tussen de twee fasen, KUN je evt een zg STABIELE emulsie krijgen, die ontmengt niet meer, mayonaise is daar een voorbeeld van
amigo
12 jaar geleden
volgens mij scheikundige ervaring weet ik wel zeker een Emulsie