Waarom loopt het horloge (met klokwerk) van iemand die veel reist sneller als die van iemand die niet veel reist?

Het is bekend dat een horloge van iemand die veel reist sneller loopt dan iemand die niet veel reist.
Nu kan ik me bedenken dat als hij veel vliegt de tijd sneller loopt (door ijlere lucht).

Maar iemand die veel met de bus of trein reist heeft hier ook last van. En dan zouden de horloges van mensen die in de bergen wonen sneller moeten lopen dan mensen die in een dal wonen.

Toegevoegd na 3 dagen:
Er is veel gereageerd op deze vraag en ook met grote vraagtekens bij de waarheid van deze vraag. De moderators hebben zelfs deze vraag gewist omdat ze vonden dat deze vraag niet op waarheid berust vonden (en dit is natuurlijk hun goed recht).

Ik heb op de middelbare school ooit dit stuk behandeld met een kleine wijziging dat de tijd niet sneller gaat lopen maar langzamer. Ik wist alleen niet zo goed meer hoe dat zat. Natuurlijk is dit bij ons dagelijks leven moeilijk na te gaan. Ja mensen die veel vliegen zouden dat moeten merken, maar die zullen hun horloge op een andere tijd zetten als ze in een andere tijdzone aankomen.

Nadat de moderator de vraag had gewist ben ik wat meer naar het antwoord opzoek gegaan. En heb het antwoord gevonden. Natuurlijk tegen het wissen in beroep gegaan en de moderators gaven mij gelijk vandaar dat deze vraag weer terug was op GoeieVraag.nl.

Het antwoord staat in deze link omschreven.

http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/48864-relativiteit-echt-begrijpen-tijddilatatie.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Alleen als die iemand met de lichtsnelheid reist zal het horloge juist langzamer lopen. In alle andere gevallen zal een (goed) horloge noch sneller, noch langzamer lopen.

Toegevoegd na 3 dagen:
Dit vind ik niet zo'n beste link. Er wordt gesproken over een heel hoge snelheid. Hoe hoog?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe je op deze vraag komt.We hebben immers met lichtsnelheid en relativiteits theorie te maken.
Alleen snel om de aarde draaiende GPS satellieten hebben last van dit tijds fenomeen.Maar bij de gewone snelheden gaat het misschien om miljardsten van seconden.

Toegevoegd na 1 minuut:
wel of geen ijle lucht heeft hier al helemaal niets mee te maken.De lucht is geen dikker erwten soep waar het licht of de radio signalen zich met pijn en moeite doorheen moet worstelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier op school (tijd geleden al) inderdaad iets over gehoord van mijn leraar. Weet alleen niet echt meer wat het was. Maar het klopt wel, als ik veel reis dan loopt mijn horloge inderdaad iets anders dan de originele tijd. Maar dan moet ik wel een jaar met het openbaar vervoer reizen en dan is het verschil ongeveer 1 minuut.