Beide eenparig versnelde bewegingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar bij een eenparig versnelde beweging is dan niet dat er telkens een constante snelheid is? En een afgeschoten kogel die hoger in de lucht komt verliest toch ook zijn snelheid en begint dan toch te dalen? Dus de snelheid verandert hierbij wel, of heb ik het verkeerd? (heb zelf geen natuurkunde ;) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, als de snelheid constant is, is er geen sprake van een eenparig versnelde beweging. Daar wordt mee bedoeld dat de snelheid met steeds dezelfde hoeveelheid toeneemt of afneemt. Juist hiervan is sprake bij bovengenoemde bewegingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het omhoog gaan dan geen eenparig vertraagde beweging?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die term wordt in de natuurkunde niet gebruikt. Het woord 'versnelling' wil -logischerwijs- nog wel eens verwarrend zijn. Om deze reden wordt "eenparig versnelde beweging" ook wel "eenparig veranderlijke rechtlijnige beweging" genoemd. Minder verwarrend, maar ligt niet echt lekker in de mond.
Als je enigszins in de natuurkunde onderwezen bent weet je dat "versnelling" zowel versnelling als vertraging kan betekenen en levert dat geen verwarring meer op, dus ik prefereer de term "eenparig versnelde beweging".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keurig natuurkundig correct antwoord voor situaties waar je de invloed van de atmosfeer mag verwaarlozen.
(+)
Naar boven = afnemende stijging van de snelheid

Naar beneden = toenemende daling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omlaag: eenparig versnelde beweging
En omhoog: eenparig vertraagde beweging.

Als er geen wrijving is, is het de g (9,8 m/s) die voor deze versnelling zorgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snelheid en versnelling hebben beide een richting (zijn vectoren). Als snelheid en versnelling in dezelfde richting werken is de versnelling positief; als de richting van de versnelling tegengesteld is, neemt de snelheid af (vertraging), maar we noemen het nog steeds versnelling, maar met een min-teken (negatief).
Bij de stijgende kogel is de versnelling dus negatief, bij de vallende fase positief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel eenparig versneld
De baan van de kogel heeft de vorm van een parabool.

Afhankelijk van de hoek waaronder de kogel de lucht in wordt geschoten staan de benen van de parabool dicht bij elkeaar of ver van elkaar af.
Edraket
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook hier een natuurkundig correct antwoord voor situaties waarbij de atmosfeer invloeden genegeerd mogen worden , toch een plus..