"Donkerte", of in beter Nederlands duisternis, is het ontbreken van licht. Zichtbaar licht is een vorm van straling en dus energie. Het is mogelijk om andere energievormen om te zetten in licht (bijvoorbeeld de gloeilamp), of licht om te zetten in een andere energievorm (planten doen dit middels photosyntese).

Onze ogen maken gebruik van licht om te kunnen zien. Een voorwerp is alleen zichtbaar als er voldoende licht weerkaatst van dit voorwerp in vergelijking tot de achtergrond. We spreken van duisternis als er niet voldoende licht is om onze ogen te laten functioneren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het wordt donkerder naar mate er minder licht is. Licht wordt geproduceert en zonder licht is het donker dus:

Donkerte is afwezigheid van licht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
licht bestaat uit energierijke deeltjes, fotonen. fotonen hebben een (heel klein) massa/gewicht. dus licht is er. licht verlicht dus donkerte. dus donkerte is afwezigheid van licht. donkerte is dus ergens waar geen licht energie aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Donkerte is wat mij betreft het ontbreken van zichtbaar licht.

Licht is zowel golf als deeltje (zonder massa en derhalve zeer uitzonderlijk). Het kan overal komen en zal nergens verblijven. Van het volledige spectrum van licht, zien wij mensen maar een klein deel. Alle overige licht is voor ons oog niet waarneembaar. Als er een ruimte is waar geen voor ons waarneembaar licht is (wat wat anders is dan dat er geen licht zou zijn), noemen we het donker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Donkerte is afwezigheid van objecten die licht weerkaatsen of de afwezigheid van een lichtbron. Licht is de aanwezigheid van deze objecten en een licht bron.
'licht' zie je niet je ziet alleen het spectrum dat een object weerkaatst.
Als je in een totaal zwarte kamer zit, muren zwart alles zwart, zonder stof. en je doet een lamp aan dan zie je alleen de lichtbron. Je ziet verder niks van de kamer. Aangezien zwart all het voor onze ogen aanwezige lichtspectrum absorbeerd.