Kan iemand me de formules: Sin i/ Sin r=n en Sin i /Sin r= 1/n uitleggen! Ik snap niet wat er word bedoeld met 1/n? Formules zijn voor lichtbreking.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

het antwoord van bliets dekt de vraag! n is de brekingsindex van een stof. kleine aanvulling: n=c/v dus de lichtsnelheid in vacuüm gedeeld door de lichtsnelheid in bv water. wat daar uit komt is de brekingsindex van water. waarom licht uberhaupt "breekt" komt omdat licht een golfverschijnsel is. als een foton (een "lichtpakketje") onder een hoek de grens overgaat van lucht naar water verandert het van richting simpelweg omdat het ene deel van het foton die al in het water is langzamer gaat dan het deel wat nog niet in water is. simpelweg omdat de lichtsnelheid niet constant is dus in "intermateriele omstandigheden" een beetje lastig uitleggen dit. stel jij loopt met 4 andere mensen naast elkaar en jullie zijn als het ware aan elkaar "geplakt". julle lopen alle vijf met dezelfde snelheid tot op een gegeven moment de twee meest rechtsen een half keer zo langzaam gaan lopen. dan verandert de richting waarin jullie lopen ook.
ik weet dat je hier niet om gevraagd heb maar ik heb verder toch niet veel te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

n is de brekingsindex van een stof. De waardes kun je vinden in je Binas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De sinus van de hoek van het inkomende licht met een stoef, gedeelt door de sinus van de hoek van de uitgaande lichtbundel met de stof is gelijk de brekingsindex n.

Omgekeer is het ook waar, maar dan isde brekingsindex 1/n